Dagens hoppträning

Som sagt var det ingen som kunde filma (vilket var synd eftersom det gick hur bra som helst), så jag får helt enkelt ta det i ord för den som orkar läsa :P

Vad gjorde vi?
Vi hoppade på två olika linjer. Den ena var samma som vi jobbat på två ggr tidigare, en helt vanlig linje med räcke-oxer och volt mellan dom. Den andra var en linje med räcke-oxer-räcke, tanken var var väl att det helst skulle vara 4 galoppsrpång, dock blev det för det mesta 3, 4 i början när hindrena var lägre. Vi började med att hoppa fram lite på ett par långa kryss på volten bara, sen hoppade först den sistnämnda linjen några ggr åt varje håll (hindrerna omkring 50-70), som lite extra uppvärmning. Sen hoppade vi den andra linjen med volten några ggr i olika tempon och med olika stora volter os. Sen hoppade vi åter igen den linjen som vi hoppade först, först i samma höjd och sen även lite högre (1 -1.10 m), helt enkelt för att se om den andra övningen gjort någon nytta.

Hur gick det?
Överlag gick det verkligen kalasbra, och det känns verkligen som vi går spikrakt uppåt just nu (konstigt nog förväntar jag mig någon liten motgång snart, knäppt jag vet). Både jag och Sandra undrar om det verkligen är samma häst som för ett par månader sedan. Nu bjuder hon på hinder utan att jag behöver styra henne mot dom (väldigt ärligt), jag kan reglera fart och jag kan bromsa utan att hon för den sakens skull stannar eller tappar bjudningen, men det absolut underbaraste är att jag kan ta en förhållning, visst ibland blir hon stark och jag får nästan ta i men i det stora hela under sagens lektion kunde jag ta förhållningar som hon accepterade och lyssnade på. Sandra säger att Caga är kaxig men också att jag är minst lika kaxig så det är därför vi funkar :P

I början när vi hoppade räcke-oxer-räcke så gick det bra, men det blev lite hetsigt och det gick liksom fortare och fortare, absolut det man inte vill ska hända, men överlag gick hon fint. Lyssnade och jag fick iaf bestämma, vilket jag inte alltid får :P men när vi hade hoppat den ett par ggr åt varje håll så fattade hon precis vad hon skulle göra vilket ledde till att det går ännu fortare, så då bytte vi övning. Hoppade då den med volten för att jag skulle få lite kontroll igen (hur illa det än låter så är det inte så att jag bara sitter där, men hon behöver byta övning ganska ofta för annars går et ruskigt och farligt fort) så vi hoppade den lite, gick toppen hon lyssnade på halvhalter och hon hoppade lugnt och avslappnat igen. Hoppade den åt båda hållen och hon gick kalasbra, vissa gånger blev blev hon dock lite stark och tog inte mina förhållningar lika bra. Sen avslutade vi med att hoppa den andra linjen igen för att se om det blir något resultat med våra eviga volter :P och jadå det blev det, dock hade vi höjt en del (läs i föregående stycke) och då blir det ju såklart kortare. Speciellt när Caga gärna gasar på lite väl mycket till sista fortfarande. Dock var det bra mycket bättre än i början av passet, men vi valde ändå att lägga in en volt mellan andra och sista hindret för att få ytterligare kontroll. För mellan 1:an och 2:an när vi höjt gick så himla bra. Hela hästen var som förbytt mot en lovande hopphäst :) Kändes verkligen helt underbart bra, att allt jobb lönar sig känns alltid bra. Med volten blev även 2:an till 3:an kanon och jag var en stolt matte till en underbar häst. :D Just nu går vi som sagt spikrakt uppåt, så ni får passa er ;D

Tänkte lägga in en bild också för att förtydliga om någon inte hajat vad jag menar (men mest är det för att det ser snyggare ut även om bilden, som i det här fallet, är riktigt ful ;) )




Kommentarer
Postat av: Emily

storstilad bild minsann ^^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback