Hopphäst!




Jajamen det bevisade min älskade lilla häst att hon kan bli idag :) hon kommer nog kunna bli en liten hopphäst igen, och jag är så, så glad för jag vill ju kunna göra båda, helst lite fälttävlan också :P :D man vill ju göra allt, för allt är sjukt kul. Även om det nog är dressyren vi kommer satsa mest på så vill jag gärna kunna göra lite allt möjligt.



Som ni säkert förstår så gick lektionen idag superbra! Jag kunde inte vara mer nöjd än vad jag är. Tills nu så har ju en bra lektion varit att hästen hoppar och har bjudning och faktiskt inte stannar eller fjantar sig (vilket hon inte ska göra när det är så lågt), men idag fick bra en ny betydelse.

Lektionen: I början tränade vi bommar som vanligt, bara i trav den här gången, både ett par efter varandra och enstaka bommar och överlag gick det super. Ibland fuskar hon och galopperar över eller hoppar över samtliga bommar i ett språng men överlag travade hon riktigt lugnt och samlat över. Sen tränade vi på två linjer på långsidorna, en med räcke oxer och en med räcke räcke+grind. Det var väl 4 galoppsprång imellan om jag inte minns fel. Det vi gjorde var helt enkelt att i början hoppa en linje helt som vanligt. Sen gjorde vi så att vi hoppade hinder nummer ett och lade en volt innan hinder nummer två, i början skulle jag göra volten ganska tidigt men sen för att göra det hela svårare och få mer effekt av den skulle jag lägga den så sent som möjligt, alltså när Caga börjar suga tag i hindret och ökar som tusan. Detta var lite förvirrande för Caga i början och det var lite av en chansning för på henne kunde vi få 3 resultat: 1. Inget alls, att hon efter volten bara skulle rusa som vanligt. 2. Att hon skulle stanna och börja "sega", för att hon skulle menat att vi faktiskt hade avbrutit henne i anridningen och att hon då inte tänkte hoppa alls. 3. Att hon skulle fatta, samla sig och acceptera mina halvhalter och inte öka och bestäma när och hur fort vi ska hoppa (vilket kan bli ganska livsfarligt). Som tur var fattade lilla Caga att alternativ 3 var det rätta. Vi tränade på båda linjerna och och gjorde samma sak på båda, sen gjorde vi även en volt innan det första hindert också för att försvåra det ytterligare. Vi avslutade med att hoppa linjen med räcke-oxer ett par ggr i slutet utan volt för att se om vi fått någon effekt av övningen. Och om vi hade, herregud vilken skillnad det var. I mitten tog jag en halvhalt och sen bara väntade jag, behövde bara ha ett stöd på tygeln och ja lite ben om men det var allt. Jag behövde inte bromsa hela linjen som jag annars måste (för annars går det farligt fort). Hon väntade, accepterade mig och hon hoppade verkligen. Inte skena/kasta sig över (nej hon har inte ont hon vill bara komma över så fort som möjligt för dom är ju trots allt lite farliga, ibland kan ju faktiskt bommarna hoppa upp och bita i benen, speciellt skimmelben gillar dom) Helt underbart!

Idag var faktiskt första gången som jag verkligen fick känna på hennes riktiga kapacitet. Hon hoppade ibland med så mycket rygg så jag fick kämpa för att inte kastas ur sadeln :P Så idag är jag lite nykär i hästen <3

Imon blir det uteritt, jag ska gå och mamma ska rida :D Vi ska ju bara skritta så det passar ju sig att mamma kan rida, det ska bli kul och hon verkar verkligen se fram emot det. Så tar vi med Ludde också så det blir nog mysigt tror jag. Sen är det Lucia-show på kvällen :) blir mycket stall imon. Film från lektionen kommer kanske imon. För saken är den att vi filmade med filmkameran och man kan inte lägga in dem på datorn innan man låst skivan, vilket känns onödigt att göra efter att ha filmat 20 av 60 min. Men vi tänkte filma lite mer imon på showen så det blir kanske lite film på det också :)

Kommentarer
Postat av: Emily

Skoj att det går så bra nu :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback