Harplinge ridklubb/Lyngåkra ridklubb 25 april

Dagens tävlingar var väl lite varierande kan man säga. Inte ovärda dock, det var en otroligt trevlig personal på en fin anläggning. Väldigt hjälpsamma och allmänt trevliga, brukar bli så när man kommer ut lite mer på landet, är inte det konstigt? Vädret var toppen och Caga kändes fin.

Resultaten däremot är väl inget att skylta med. Gick helt okej i första klassen, LB:1, fick inte mer än 60.5%, men det är helt okej med tanke på att Caga nästan alltid är lite seg och motig/spänd i första klassen så jag var ganska nöjd. Det var ju bra mycket bättre än den första klassen förra gången. Det var ju just att framåtbjudningen inte var tillräcklig som gjorde att vi inte fick så höga poäng, helt förståligt. Jag tyckte däremot att hon var lite kinkig angående Cagas galopp, för hon har lite av en fyrtaktig galopp och det är bara sån hon är, vissa domare bryr sig inte om det utan tittar mer på eftergiften, bärigheten och takten (vilket jag självklart föredrar då jag får bättre poäng) men den här domaren stirrade sig blind på detta vilket gav mig endast 5:or på galoppen trots att volterna var kanonfina och hon var riktigt bärande och fin. Lite segt men det är ju som sagt en bedömningssport, alla domare värderar inte samma saker, så ibland kommer man stöta på domare som inte dömer till ens fördel :P bara att leva med :) Till LA:1 gick egentligen allt fel, jag fick bråttom till första klassen så jag tog ut lite ridigare men då blev vi alldeles för tidiga. Fick rida fram i evigheter (Caga behöver inte mycket till framridning egentligen, speciellt inte till andra klassen) sen sa dom till mig att gå bort alldeles för tidigt så jag fick stå still/skritta i ca 10 min där borta och sen ytterligare 5 min inne på den pyttelilla delen i ridhuset innan det var min tur. Så Caga var väl egentligen inte trött men rätt kinkig och grinig för att hon fått göra ingenting i 100 år. På banan tyckte inte jag att det gick så dåligt, jag var ganska nöjd med henne faktiskt. Jag fick upp en mycket mer framåtbjudande trav, hon var kvickare och mer lyhörd för mina hjälper. Formen, takten och bärigheten var bra. Dock missade jag lite på ena 10-metersvolten i trav men det var väl allt. Men precis som innan (samma domare) så störde hon sig på att Caga har nästan lite fyrtakt i galoppen och gav endast 5:or på mina 10-meters volter i galopp trots att jag var supernöjd, jag gillade även den förvända galoppen men fick endast 6:or. Så jag var väl ganska frågande och förvirrad när jag såg protokollet, 56,9 % ??? Jag är fortfarande förvirrad, känns kanske som om hon kommer ihåg mig lite från första rundan då hon åter igen påpekade framåtbjudningen trots att den verkligen fanns där, det var många som sa att den var mycket, mycket bättre så jag är lite frågande fortfarande men som sagt en bedömningssport. Så nu ska vi hem och träna massor på alla våra svagheter och ladda tills nästa tävling som inte är fören den 16 maj tror jag :) Lite missnöjd är jag allt med dagens poäng, men så är livet :)

Blev dock inga bilder då pappa hade fullt upp med allt annat :P

Kommentarer
Postat av: Emily

Surt med domare som dömer folk på annat än vad de gör rätt eller fel :P

Och otroligt jobbigt när man rider fram för länge! Jag har gått ut tre ryttare innan mig på nån klubbdressyr och det har på något oförklarligt vis tagit säkert 40 min?! då blir man lite fundersam..

Postat av: Evelin [HÄST&FOTO]

DU HAR EN SÅ FIN HEADER!

Fastnade vid den på engång :)

2010-04-29 @ 21:28:40
URL: http://evliin.blogg.se/
Postat av: Olivia

Så tråkigt när domarna inte dömer alls så som man själv känner att det gick, har också varit med om det!

Tack förresten för kommentaren från tävlingen! :) jag är så efter att jag inte sett det förrän nu, sorry!

2010-04-30 @ 17:32:58
URL: http://enligtolivia.blogspot.com
Postat av: Matilda

Vad snygg blogg och så söt häst! Den var vacket =)

2010-05-01 @ 19:06:31
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hehe :P Mm det tycker jag xD

2010-05-01 @ 20:45:11
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback