Hoppträning

Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterade igår efter hoppträningen men jag var så sjukt trött när jag kom hem. jag åt i princip bara sen la jag mig i sängen. Det var typ allt :P så ni får leva med det. Så jag skriver om hoppträningen nu istället.



Var: Hos Tord i Årekärr
Tid: ca 60 min

Jag var ju lite smånervös över att Caga inte skulle hoppa alls eftersom jag aldrig hoppat henne annat än hemma. Men hon var så sjukt cool och så grymt duktig. Jag var en stolt matte igår. Hon hoppade kalasbra och var lugn och samlad. Duktiga häst! Vi hoppade lite olika linjer där fokus var på lydnad, samlad galopp och hitta rätt avsprångspunkt. Visst blev hon lite stark i vissa lägen och jag red relativt dåligt ibland. Jag har fått som vana att trycka av henne lite tidigt när jag inser att det kommer bli trångt med ett språng till, detta är ju eftersom att Caga gärna stannade i såna lägen innan så det har blivit som en dum vana, för det är ju exakt det jag ALDRIG ska göra med Caga. Vill hon vänta så ska hon absolut få göra det för det är ju då vi kommer dit vi vill med henne. Dock blev jag lite bättre när Tord tjatade lite på mig, dock gjorde jag samma misstag igen när vi skulle hoppa den sista linjen vilket jag fortfarande stör mig på. Caga kom tillbaka superfint efter första hindret som var en oxer men så kom vi lite stort till räcke och vad gör jag då? Jo självklart så trycker jag av henne sjukt mkt för tidigt vilket inte Caga gick med på och då stannade hon så jag flög av. Helt mitt fel, det tar jag verkligen på mig till max. Detta gjorde dock att Caga inte ville hoppa igen, hon dummade sig mest för man såg på henne att hon inte var rädd. Men efter lite om och män så fick vi ta bort bakbommen och då gick det, sedan la vi upp den igen och hoppade linjen som den skulle vara och det gick riktigt bra. Så Caga gjorde precis allt rätt idag. <3

Det var ju första gången jag tränade för Tord och jag måste säga att jag får hålla med de flesta andra, han var riktigt duktig. Han har verkligen en talang i att hitta grunden till problem och hitta enkla lösningar som han dessutom förklarar väldigt bra. Dessutom så förstod han Caga väldigt bra. Han förstod att hon varit rädd men såg nu också, precis som jag tyckt, att Caga numera hittar på lite ursäkter och anledningar till att dumma sig och inte hoppa. Igår skyllde hon på att hennes högergalopp inte är lika stark som den vänstra och att vi var på ett nytt ställe och när jag ramlade av så var det hennes nya anledning att inte hoppa. I slutet tror jag dock att hon ville hitta en anledning för hon var väldigt, väldigt trött. Huvudsaken var att vi fick avsluta bra iaf.

Jag kommer garanterat fortsätta hoppa för Tord då jag verkligen kände att det gav något och att han såg mina och Cagas problem, vilket självklart gör det lättare att öva vidare på det. Nästa gång blir dock nästnästa tisdag då han inte kunde nu på tisdag. Dock blir det hemma då, vilket är ganska skönt då vår manege är större och jag gillar underlaget bättre :)

Kommentarer
Postat av: Emily

Tihi, jag har minsann med ridit i det ridhuset ;D när jag var hos Lina och hälsade på :)



Kul att det gick så bra för er!

Postat av: Matilda

Ja visst gör det! :D

2010-04-02 @ 09:50:39
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Tove - Ridsport, foto och vardagsliv

Jätte fin blogg och jätte söt häst :D

Ha det bra!

2010-04-02 @ 10:33:18
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback