dressyrträning

Nu kommer iaf ett litet sammandrag från dressyrträningen förra veckan. Nästa träning är redan imon :) blir tyvärr inga bilder pga att vårt internet har fullkomligt damp och det endast går att gör riktigt enkla saker utan att det låser sig, så ja bilder får ni leva utan. Hoppas det är bättre imon. :)

Vad: dressyr
Vem: Amanda Lindskog
Hemläxa:
  • Bli riktigt kvick, då Caga går bäst när hon inte får tid till att tänka på annat
  • När jag ökar får jag inte dra min vänsterhand bakåt
  • Sitt emot med magen, hur svårt ska det vara? Ganska svårt när det är brist på magmuskler, träning nästa!
  • Få Caga fin för hjälperna, det ska bara krävas att man klämmer lite med låren så ska hon göra en halvhalt

Vad gjorde vi?
Fortsatte med det vanliga. Den stora skillnaden idag var att vi faktiskt provade att ha på en graman. Jag är inget jättefan av hjälptyglar egentligen men på Caga funkade det riktigt bra. Amanda fick rida lite först, jag kan väl inte påstå att Caga var superglad i början men det blev bättre och till slut kom hon verkligen till ro. Vi red mycket övergångar, serpentiner, halter och mycket galopp, både volter och förvänd.

Hur gick det?
När Caga väl hade kommit till ro så verkade hon väldigt bekväm med gramanen, den hängde ju mer eller mindre hela tiden men de få ggr som Caga försökte tränga upp nacken och lägga huvudet på sne så fick jag lite hjälp att rätta till det innan hon kom så långt. Även där Caga är tittig (vilket ät på exakt samma ställen varje gång, och jodå hon har väl stått i stallet i ca 5 år) fick jag lite hjälp och kunde endast krama lite i gramanen för att inte hela tiden få ett avbrott där.

När jag verkligen rider som jag ska så går Caga som på räls mer eller mindre, då är hon både rolig och underbar att rida. Så de stunderna som jag faktiskt lyckas är underbara, och dom blir fler och fler och längre och längre. Så det känns riktigt kul. Vi höll faktiskt tiden 45 min för en gångs skull, annars brukar vi alltid dra över till minst 60 min. Men idag var det lagom eftersom Caga fick jobba mer eller mindre hela tiden. Duktig var hon iaf, så jag var riktigt nöjd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback