att rida ut...

Uteritter är otroligt bra för att variera ridningen, bygga styrka + kondition men mest av allt är det otroligt kul och mysigt för både häst och ryttare. Bland det bästa som finns är en fri, härlig galopp ute i naturen, eller att kryssa fram mellan stock och sten.

Faktum är att ju mer man daltar och ju mer försiktig man är om hästen ju mer osäker kommer den bli på foten och då kommer skador lättare att inträffa. En häst som är säker på foten och som är van vid att gå över stock och sten kommer hålla koll på sina fötter och vad den gör, vilket i regel leder till mindre skador, och hästen kan ofta räta ut en situation på ett smidigare sätt och på så vis undvika skador.

Det är nyttigt för dem att gå över stock och sten, klättra i både upp och nedförsbackar, skutta små stockar och bara få släppa loss i en fri galopp. Det är vad hästar skulle göra i det vilda, och idag tror jag faktiskt de flesta hästar är hur glada som helst om de får göra det med sina ryttare, sina kompisar. Själv älskar jag att rida ut och njuter av varje sekund, och det gör Caga också. Man missar otroligt mycket både tränings och uppskattningsmässigt om man struntar i uteritter.


Det bästa med att rida ut med Sandra är att hon inte bangar för något, hon litar fullt ut på att hästen löser situationen, över berg, över höga backar, över gärdsgårdar, allting måste såklart tas med en nypa salt. Inte vill man utsätta sin häst för onödiga risker, men faktum är att de klarar så mycket mer än vad vi tror så länge de får lösa situationen på sitt sätt och i sin egen takt. Inte skulle en häst vända om den kom till ett liten bergskulle! Jag tycker det är red idioti att inte rida ut, jag gör det så ofta jag kan som sagt. Caga älskar det lika mycket som jag. Mer uteritt åt folket, oberoende gren eller nivå ;)





Kommentarer
Postat av: Emily

Uteritter är verkligen viktiga, och mysiga! Önskar vi hade bättre klätterbackar bara :/ alla klätterbackar här ligger på kalhyggen eller sumpmark hehe, inte så bra x)

Postat av: Olivia

Såå sant! Alla hästar behöver uteritter, så är det bara :)

2011-01-04 @ 00:11:37
URL: http://oliviagovik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback