gårdagens hoppträning

Vad: Hoppning
Vem: Sandra Gustafsson
Hemläxa:
  • Inte mycket mer än att jag måste försöka hoppa iaf en gång i veckan, gärna lite bommar någon mer dag
  • Tänka på eftergiften när hindret blir högre
  • Försöka rida på de distanser jag ser utan att krångla till det så mycket

Vad gjorde vi?
Det är vinter och enligt Sandra är det den rätta årstiden att träna lydnad och styrka, vilket jag absolut måste hålla med om. Det passar ju dessutom mig och Caga perfekt att få hoppa lite lägre och med fokus på kontroll, lydnad och stärka henne igen.

- Hoppade fram på en linje med två små kryss, tanken var att vi skulle rida på 7 galoppsprång, vilket var lagom för stor häst medan de med ponnyer fick rida på lite
- Hoppade samma linje med 8 galoppsprång
- Sen la vi in volter precis innan hindret för att få hästarna att vänta och inte ta anridningen på egen hand (hindren var oxer + räcke)
- Vi la till en studsserie på volt innan eller efter linjen
- Vi hoppade samma linje igen med högre hinder utan volter
- En kortare (4-5 galoppsprång) linje med räcke + oxer (runt 1 m, lite högre kanske), frisk, aktiverad galopp med kontroll

Hur gick det?
Jag är faktiskt fortfarande helt chockad över hur bra det gick. Caga är verkligen en helt annan häst att hoppa, igår var hon lugn, sansad, tyckte det var kul samtidigt som hon verkligen hoppade avslappnat och genom kroppen. Så jag är verkligen så grymt nöjd med henne. Hon löste det mesta galant trots att jag gjorde ett par missar. Jag klantade till det ett par ggr, och lade henne väldigt fel och höll på att ramla av men Caga hoppade trots allt, hur fel hon än kom, dessutom så glömde hon bort det och hoppade igen, förra vintern hade hon surat ihop och vägrat hoppa mer. :) så jag är grymt stolt och extra glad att hon litar så pass mycket på mig så att hon faktiskt ställer upp. Hon stannade en gång på studsserien, men det får hon göra, hon tycker fortfarande att flera hinder så tätt är läskigt, hon hoppade andra gången och då är jag mer än nöjd :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback