Dagens: dressyr

Idag var det dressyr som stod på schemat. Dock var det snöstorm och det hade det varit hela natten också så jag ville inte ge mig ut på vägarna själv eftersom mamma sa att man ine ens kunde se vägen. Jag ringde till min far som fick skotta fram sin bil och sedan ploga deras lilla grusväg som går till den "stora" vägen för att köra mig till stallet :) så jag passade på att sysselsätta honom medan han var där, vilket fick bli filmning. Så han fick helt enkelt filma mig och Caga lite när jag red dressyr i ridhuset.

Jag fortsatte på det som jag gjorde i förrgår, mycket volter osv. Det som finns på filmen är dock ganska tidigt i passet så där är det nästan endast volter och fokus på hennes rytm, stabilitet och uppmärksamhet. I slutet gjorde jag lite mer övningar, öppnos, slutor samt lite fram och bakdelsvändingar. Hon avr helt okej, självklart inte lika bra som sist eftersom pappa skulle filma men ändå helt okej. Hon var lite motsträvig i skritten idag (som annars brukar vara hennes starka sida), hon var liksom lite off och lite tjafsig i munnen och jag fick henne inte riktigt till den fina arbetsformen som jag brukar. Däremot gick traven helt okej och galoppen var faktiskt supertrevlig idag (som tyvärr inte kom med så mycket på film för kamerans minneskort blev fullt, naturligtvis). För dom som såtg galoppen för ett par månader sedan kan nog se en stor skillnad på bara den lilla filmsnutten. Hon går verkligen framåt Caga :) När jag kollade på filmklippen blev jag riktigt irriterad på min ytterhand i traven som ibland blir riktigt äckling flängig. Det har ju att göra med mitt problem med att sitta ner på Caga (vilket även Marina säger kräver en hel del magmuskler, för till och med hon blir trött av att sitta på henen) och ju tröttare jag blir ju mindre koll får jag helt enkelt på mina händer så det ska jag verkligen tänka på, stackars Caga. Sen ser det ut som om jag skjuter fram benen väldigt mycket i traven, vilket jag aldrig sett att jag gör (kollar ju ändå ganska mycket i speglarna under ett ridpass) så jag undrar om det kan bero på lite taskig vinkel ibland som gör att det ser ut så för jag har inte sätt det innan och inte heller Marina påpekade det förra veckan men det ska helt klart kollas upp för det ser lite knepigt ut. Men som sagt är min sits mitt absolut största problem och det är dne jag verkligen behöver jobba med och det gör man bäst genom att öva, öva och öva lite till sen är det faktiskt rikitgt bra att se sig på film ibland som nu då jag hitatr många fel själv. Utöver detta får ni gärna kommentera, speciellt om ni ahr något tips som kan förbättra min sits ;D


Kommentarer
Postat av: Elin

Tycker det ser trevligt ut.. Och jag reagerade på det som du själv nämnde om högerhanden.

Men det är ju det som är bra med att filma att man själv kan se det på annat sätt oxå och du är ju själv medveten om ditt "problem" så det är bara o jobba vidare på det.

Ser väldigt mjukt o fint ut annars tycker jag

Postat av: Emily

Galoppen har verkligen blivit mycket bättre det lilla man ser på filmen!

Hon lägger huvudet lite på sned lite ibland (sänker ena örat alltså), men det kanske kan vara för att du är mer stadig i ena handen, Couronne gör likadan om man inte är noga när man ställer, fuskar lite helt enkelt :)

2010-02-21 @ 10:48:36
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Olivia

Håller med ovanstående att det ser trevligt ut :) Din häst är väldigt fin! Ser kanske ut som hon kan gå på lite mer framåt i traven, då blir det nog lättare att få ett mer ärligt stöd i bägge händer :)

2010-02-21 @ 12:46:04
URL: http://enligtolivia.blogspot.com
Postat av: fridan

jo problemet är ju att inga sadelförsäljare här HAR nån kentaur-sadel. isåfall får jag köpa en sadel privat och passar den inte så står jag där... lite jobbigt :( gillar ändå deras uppbyggnad!



och tack, mår bättre idag :)



ang. ditt filmklipp och din sits så tycker jag det ser trevligt ut, tipset är att rida utan stigbyglar mycket så du kommer ner mer i sadeln och därmed får bak benen. :)



men det är jättenyttigt och göra som du gjort och se det på film och sen försöka åtgärda det :)



hade gärna sett mer tryck i galoppen med, blev lite fyrtaktig.



tycker din häst är kanonfin :D ni ser väldigt samspelta ut. och så gillar jag ridhuset :D:D:D

2010-02-21 @ 12:46:32
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: fridan

ja det är klart, vissa hästar funkar ju inte att sätta på mer tryck :) du vet ju själv va som funkar bäst på din häst :) kändes bara som jag ville driva på hihi!



jaa barbacka kan nog också vara bra alternativ :) jag rider lite utan stigbyglar varje ridpass.



tycker ridhuset var kanonfint, just speciellt då taket! är det ett privat ridhus?

2010-02-21 @ 13:17:40
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Moas hästdagbok

Bli veckans blogg hos mig, du kan vinna två veckors länkning på bloggen och en segerintervju!



http://moashdb.blogg.se/2010/february/veckans-blogg-tavla.html

2010-02-21 @ 19:42:11
URL: http://moashdb.blogg.se/
Postat av: fridan

:) åh okej! vad kul att de har ekonomin att bygga ett så fint ridhus ändå! :)

2010-02-21 @ 23:38:34
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: fridan

aha men det är ju smart att göra så :) då blir det ju ingen jätteutgift eller jättejobb för en enda person :)

2010-02-22 @ 11:13:56
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Linnéa

ser mycket fint ut :)

2010-02-27 @ 16:38:10
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: c

tänk på mer stadig hand! annars tycker jag att det ser fint ut! :)

2010-03-02 @ 12:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback