Dressyrträning

Då var den första dressyrträningen avklarad. Jag var bra nervös i början men självklart hade jag inget att vara nervös över, jag är bara lite nojjig av mig :P Överlag gick träningen bra, jag fick mycket bra tips och bäst av allt så fick jag en riktigt bra känsla så jag vet vad jag ska fortsätta sträva efter.

Vad gjorde vi och hur gick det?
Vi koncentrerade oss mest på Cagas vänstersida i traven. Jag har en tendens till att jobba lite "för mycket", detta gäller även händerna, inte så att jag blir hård eller sågande utan emr att jag gör lite för mycket, detta har nu Caga börjat tycka är bekvämt vilket har lätt till att hon förlitar sig på detta som stöd. Så det jag trodde att Caga var låst i vänstersidan stämde egentligen inte riktigt, det är mer att hon biter tag i bettet på den sidan och nonchalerar skänkeln. Egetligen är hon alltså inte låst. Mitt problem är att jag har anpassat min ridning efter Caga en längre tid nu, så jag rider sjukt mycket bättre i höger varv än i vänster vilket gör det hela värre och som en ond cirkel. Jag blir lätt låst i innerhanden i vänster. Lite för stum och hård och Caga förlitar sig då på denna handen vilket är totalfel. Så idag arbetade vi med att jag iprincip red som man ska göra, med enbart ytterhanden och inneskänkel (självklart ytter för att stötta upp) för att forma henne utan att ta i innerhanden. När hon väl accepterade detta och gav efter fick jag självklart krama i inner och ha ett stöd, men utan att så mycket som släppa en mm på ytterhanden (vilket jag har lätt för att göra). Jag hade verkligen svårt för detta i början och inte heller i slutet gjorde jag allt rätt samtidigt. Men jag vet ändå hur jag numera ska göra när hon låser sig i vänster (även i höger för det kommer ju garanterat hända). Det hela handlar egentligen om att jag ALDRIG får använda handen när hon gör det utan endast skänkel, vilket är lite klurigt när man under några månaders tid lagt till med ovanor. Caga tyckte iaf att det var riktigt jobbigt idag och hon grejade en hel del bara för att hon ville att jag skulle ge med mig och ge henne stöd i innerhanden. Så hon fick jobba på idag, hela tanken var bärande, långsamt (dock med massa energi) och att jag skulle ha stilla händer.

Det jag verkligen behöver tänka på numera är:
  • Att vara mer aktiv med skänkel, jag låser den gärna vid ett läge. jag måste vara kvick och aktiv både framåt och bakåt och våga säga till henne på skarpen när hon "dör" eller inte accepterar min skänkel.

  • Sluta tänka så mycket och bara rida på känsla.

  • SLUTA greja med handen samt sänka ner den, jag har en tendens till att få en på tok för hög hand, dock hellre det för det är enligt mig lättare att flytta ner en hand än att flytta upp en på tok för låg hand.


Men Marina tyckte iaf inte att min nedsittning i trav var så katastrofal, men den är ju absolut inte perferk men för mig avr det en komplimang att den inte var katastrofal. Faktum var att även Marina tycker men får mjölksyra i magmusklerna av att sitta på Caga så hon är nog lite svår med det. Sen tyckte Marina att så fort tävlingarna kommer igång ska vi absolut ut och starta Lc och Lb. Jag ska träna massor för jag skulle verkligen vilja debutera La i slutet på sommaren. Iaf La:1 och La:2 :) Man ska ha mål för det är bra. En sak som jag gillade att Marina sa var att det såg harmoniskt ut när jag red henne och det är verkligen något jag stävar efter :) Men jag ska försöka träna för Marina iaf 2-3 ggr i månaden :)

Kommentarer
Postat av: Rebecka- Dressyren

Sv: Hahaha, eller hur det är tur att man inte är miljonär ibland;) Aa det är ju jättebra! Tävlar du mkt?:)

Jag har en egen NF-valack, dressyrponny och så rider jag ett halvblodssto några dagar i veckan också dressyrhäst:D

Postat av: Rebecka- Dressyren

Sv : Haha precis :D

Jaa de är så underbara:D Har du haft en NF?:D

2010-02-12 @ 22:51:45
URL: http://dressyren.webblogg.se/
Postat av: Rebecka- Dressyren

Sv: Åh vad roligt :D Hade hon ett stuteri?

2010-02-13 @ 08:15:15
URL: http://dressyren.webblogg.se/
Postat av: Emily

Vi kan ju dele händer lite.. mina vill ner och dina vill upp haha! ;) Hade varit kul att se dig träna :)

2010-02-13 @ 09:56:46
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Emily

Sv: Låter perfekt ju haha ^^

2010-02-13 @ 10:36:23
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Rebecka- Dressyren

sv: Aha:D

2010-02-13 @ 22:47:21
URL: http://dressyren.webblogg.se/
Postat av: fridan

kul!! :) vad är hon för ras? och kul att ni hoppar igen och att hon tycker det är kul, vilket jag antar hon gör?! :D



jaa kalle är en otroligt trevlig häst, han är underbar att rida :D fast vidare klok är han nog inte haha :D

2010-02-14 @ 20:12:30
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback