Gårdagens hoppning (som lovat)

Jag hoppade ju som sagt igår och det var itne en träning men jag hoppade tillsammans med Linn och Annika eftersom det är mycket roligare att vara flera. Bruakr bli riktigt bra för Annika har en bra bok med massa banor och övningar där det också är en beskrivning som talar om vad man ska tänka på och vad man tränar på osv. Sen finns även alla avstånd med vilket är kalasbra för då behöver man aldrig vara osäker på olika linjer osv. Boken är verkligen kalasbra, tänkte jag skulle kolla vad den heter nästa gång :)

Vad gjorde vi?
Vi byggden en bana som var lite blandat med, en så kallad stilhoppningsbana i boken. Det var studs, kombination, tvära svängar, bågar. Rätt uppstående ur sväng och lite sådär. Väldigt blandat. Vi brukar fixa om lite ibland, vi tar inte alltid oxer där det ska utan vi byter runt lite och gör som vi tycker är bra, men banan är alltid den som vi sett i boken.  Vi hoppade dock inte bara som den skulle vara (för den hade vi glömt när vi väl satt på hästryggen), men det fanns så många möjligheter att vi gjorde oss lite egna banor och linjer. Den banan vi hoppade mest var den som jag har visat på bilden (se nedan), sen hoppade vi lite olika för övrigt. Jag hoppade ganska mycket på ett böjt spår, mellan det ljusblåa och det röda, åt båda hållen för att det är där jag och Caga fortfarande har lite problem (när hindrena kommer relativt snabbt efter varandra). Dessutom hoppade jag studsen (två studs och sen 3 galoppsprång till ett räcke) ganska mycket för att få med lite viktig gymnastikhoppning och för att det är bra för Caga och hennes självförtroende och hennes mentala inställning.

Hur gick det?
Hur bra som helst. Jag var verkligen glad igår. Hon gick kalasbra, helt okomplicerat och helt utan att hon stannade och utan att hon surade eller dummade sig. Fick bara ett dumt stopp in i studsen men där fick jag skylla mig själv för jag hade dålig galopp i svängen och på det lättade jag lite tidigt i handen och det utnyttjade Caga :P Men annars var hon totalt felfri. Det bästa var att hon var lugnare och mer avslappad än sist vi hoppade med Linn och Annika och det såg både Linn och Annika också. Så skönt för då hoppar hon så himla mycket bättre. Hon tittade inte på något, trots att det var hinder hon inte hoppat innan (tidigare i år så var hon nästan tvungen att stanna eller iaf stanna upp och vingla osv om det var ett nytt hinder). Dessutom hoppade vi ett räcke med en stor vattenmatta under utan problem, hon hoppade glatt över som ingenting, det var nog första gången på si sådär 2 år som Caga hoppade en vattenmatta :) Jag var så stolt över henne. Igår var min och Cagas dag helt enkelt. Det ända vi hade lite problem med var just den linjen på böjt spår när hindren kom lite snabbt efter varandra för jag var tvungen att ta ganska många förhållningar och då blev hon lite studsig (dock lyssnade hon väldigt fint på själva förhållningen, så jag behövde inte dra liksom). Så vi ska öva vidare på sånt, för nu fungerar själva transportsträckorna också galant, mjukt och lugnt, det är just bara mellan två hinder på en linje det fortfarande går lite för fort och inte okontrollerat men med lite för lite kontroll :P En sak som Caga gjorde riktigt bra var också uppvärmningen på en bom. Hon var lugn och fin över den i alla gångarter, vilket kändes kalas. Behöll formen, avvaktade och skrittade/travade och galopperade över som om dne inte var där. Snacka om framsteg när det gäller bommar :) jag blir så glad!

Lägger in bilden på banan igen :)




Nästa vecka blir det nog banhoppning (som om det vore en CR) med tittiga hinder och så tänkte vi lägga upp banan på 90-100 cm iaf så vi får hoppa lite mer :) Det ska bli kul att se hur Caga känns då. Något som jag uppfattade positivt avr att Caga var lugnare och mer avspänd än annars vilket Linn kände med Acke också, jag tror det berodde på att Caga gått ganska hårt hela veckan vilket nog gjorde att hon hade lite mindre energi och då kunde hon koncentrera sig på annat än saker att titta på :) så det gjorde henne nog gått så jag ska försöka tänka på det att hon ska gå ganska mycket ett par dagar innan för hon ahr energi så det räcker och blir över iaf.

Kommentarer
Postat av: Elin

Ja vi får hoppas då att hon får behålla det.

Det är de som är så tråkigt med skimlar att dom ofta blir helt vita. Skulle vilja ha en grå skimmel som är grå hela livet.. men det kan man ju inte riktigt önska sig :(



Vad är hon för ras`?

Postat av: fridan

hhi oki. men de är ju skoj om man är flera när man hoppar. men på träning är jag helst själv så man kan utforma träningen efter just det JAG har problem med :D :D



är inte caga stabil då? :o

2010-02-15 @ 15:17:16
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: fridan

ja visst ja! hur länge är det du har haft henne? modigt av henne att ändå våga hoppa 1m-hinder, det är ju ändå mkt högre än en bom och att hon är villig på det :)



2010-02-15 @ 17:30:38
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Emily

Hihi kanske det! :D

Jag var på charlies idag, det fanns så mycket kul, fellis fick typ dra ut mig! xD fick hålla hårt i plånboken för att inte komma ut med diverse saker.. och de har uthyrning av sprenger bett med såg jag, 100kr/vecka! ^^ så när det blir bra underlag ute ska jag nog åka och hämta både bett och gärna några dressyrsadlar att testa haha :)

2010-02-15 @ 19:32:00
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Madelene

Hej.

Jo jag tog ditt inlägg otroligt ner tryckande. Hästen är en travare, har inte speciellt mycket erfaranhet av hoppning. Jag har åtta mil till närmasta ridhus, Jag är inte ute efter att starta 140 hoppningar, jag hoppar och tränar för skojs skull och det roliga är att jag fick jätte bra kritik av Tusse.



Hur lätt skulle du tycka det var om du hade möjlighet att åka på träning två gånger per år och hoppa hemma på banan endast 6 månader om år varav tre av dom hästarna står på bete och om vintern många månader inte rida alls pga underlag och kyla? Nej det inlägger var allt annat än peppande och konstruktift.

Men tack antar jag...

2010-02-15 @ 21:26:36
URL: http://madurskaan.blogg.se/
Postat av: fridan

åh okej! vad härligt att hon tycker det är kul igen och att det inte är några problem med höjderna :)



min häst blir överlycklig när vi hoppar ordentliga hinder med höjd och jag blir livrädd :P

2010-02-16 @ 16:28:22
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Kristina Warg

Läs min blogg: http://kristinawarg.blogg.se :D

2010-02-17 @ 14:46:38
URL: http://kristinawarg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback