Gårdagens uteritt

Det gick kalasbra, Caga var dock lite stark men jag fick henne riktigt framåt vilket göra att jag kan plocka ihop henne mer utan att vi tappar bjudningen. Ute är verkligen bäst för mman får en helt annan bjudning. Jag skrev ju att jag tyckte det skulle bli roligt, var var inget mot var Caga blev, hon var ÖVERLYCKLIG! Hon ville inte ens skritta när hon såg att vi inte skulle till ridhuset, hon travade och taktade som en liten toka :P haha söt var hon iaf.

Väl uppe i Dala så började jag med att trava ett varv (framskrittad var hon ju redan eftersom det tar ca 10 min att skritta dit), lång och låg men ändå rund. Det är något jag ahr börjat göra på Caga lite noggrannare, en relativt lång uppvärming i samtliga gångarter där hon är just lång och låg men rund och gör samma sak i slutet men inte i galoppen utan bara i skritten och traven. Detta har gjort underverk med Caga för hon slappnar av riktigt fint och sträcker verkligen ut sig, vilket har gjort henne mer lösgjord dagen efter och mindre träningsvärk. Tillbaka till saken :P sen började jag galoppera henne, galopperade henne först 1 och ett halvt varv i ganska friskt tempo fortfarande i en låg form. Mest för uppvärmning men också för att känna på henne ordentligt. Sen började jag jobba henne lite mer. Red mycket intervaller och tempväxlingar. Växlade mycket mellan ganska fri (dock kontrollerad och i form) galopp och galopp i "uppförsbacketänk" som
Hoppryttarinnan brukar säga :) jag galopperade mycket idag, och det var ju meningen eftersom det var konditionsträning jag var ute efter. Galopperade nog totalt i ca 20-30 min, och Caga var bra flåsig efteråt men hon hade nog kunnat galoppera lite mer faktiskt. Hade ju inte tänkt att hoppa men Caga ville så gärna och hindren ligger ju så bra (eftersom det är en fälttävlansbana) så man kan hoppa det ena däckhindret när man galopperar åt det ena hållet. Sen kan man göra en liten halvvändning och hoppa ett på ett annat ställe för att då byta varv. :) Caga var helnöjd. Något varv lät jag henne bara stäcka ut och då blev hon som en liten pil. Fort gick det, riktigt fort, men Caga är så skön för hon bockar inte eller så när man släpper henne och det tycker jag är skönt, som allatid har haft hästar som bockat och då brukar jag lätt flyga i backen :P Hon var ganska stark idag men hon lyssnade ändå bra överlag och det var relativt lätt att ta henne från den friaregaloppen till den riktigt samlade. Dock skulle jag verkligen vilja testa ett bett som Ronda skrivit att hon skulle vilja testa. Ett Dynamic RS-bett med fasta ringar från Sprenger. Ska se om jag kan inhandla ett sånt framöver :) 


Busfia :D

Kommentarer
Postat av: Rebecka- Dressyren

Sv: Haha eller hur ;) Hur länge har du haft henne då?:D

Postat av: Warnmark -Vinn strumpor från Equiline -bloggen för dig & din häst

Sv; Tack :D

2010-02-11 @ 19:26:45
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Emily

Lyx med en bockfri häst ;) Är glad att jag är så van vid Prins småryck att de inte stör, Curre är det värre med dock! Är fortfarande avis på att du har en terrängbana i närheten! Det lät som ett härligt ridpass :) Håller med om bjudningen, ex med Prins så kan jag rida byten och allt ute i skogen när han verkligen VILL fram, men sedan i paddocken så blir det pannkaka x)



Samma bett som jag verkligen vill testa till Prins ^^

2010-02-11 @ 22:33:20
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Emily

Håller med om det ;) Undra om charlies hyr ut.. måste kolla upp det!



Prins är ju bra på det viset att han bara bockar (och tjuter) i starten ;) Curre vet jag inte, har aldrig testat att galoppera honom friare, balansen är så viktig med honom så har ju mest fokuserat på det, jag har ju honom dock för alltid nu så i sommar blir det nog lite mer bus haha :) Blir han så bra som han var förra året så kommer han nog gå att hoppa lite smått med, skulle vara riktigt skoj.



Och om jag inte hittar några bra bett på eurohorse så måste jag ta en tripp till göteborg & kungsbacka snart, har sett ut lite bett jag vill kika på på börjes hihi

2010-02-12 @ 17:44:25
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Rebecka- Dressyren

SV: Oj, jag förstår det :D Vad kul:) Hur hög är hon?:) Jaa eller hur, så kan man liksom köpa upp hela mässan ;) Jaa de är väldigt snygga :D

2010-02-12 @ 19:32:05
URL: http://dressyren.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback