Jag har smakat sand

Puh! Dagens hoppning blev avklarad utan några större missöden (hmm host). Ja precis som rubriken säger flög jag av, min debut på Caga faktiskt, men någon gång måste ju vara en första eller hur? Det var en ganska taskig grej av Caga men jag borde ha varit lite mer vaken och det var ju inte helt oväntat direkt. Det var ett vågplank (med hajar på som Linn är extremt stolt över att hon har målat) med en vattenmatta under (den hoppade vi förra gången så det var nog vågplanket som var det läskiga) och på ca 2 galoppsprång hann Caga tänka "jag hoppar inte, okej du övertalade mig så jag hoppar, nej jag hoppar inte" så ja ni kan ju gissa hur fort det gick. Jag var fortfarande med på andra läget alltså att vi hoppar men jag fick hoppa själv :) Sen ca 5 min senare så flög Linn också, helt konstigt, vi brukar verkligen inte flyga av bara sådär men så blev det iaf, vi får nog baka till nästa söndag :P

VAD GJORDE VI?
Vi hoppade en bana som boken kallade tyska banan. Boken som jag nu tagit reda på vad den heter, heter Övningar och banor för hästhoppning (superbra bok verkligen, lätt instruktioner, med bilder och avstånd. Både markarbete/gymnastikövningar och banor). En väldigt härlig bana med sköna svängar och avstånd. Vi gjorde banan som på en tävling, alltså med mycket tittiga hinder osv. Banan finns att se på bild nedan, egentligen innehåller banan en kombination också med vi valde att ta bort den, dels för att vi hoppade det förra veckan men också för att banan sen skulle användas till yngre ridskole och andra privatryttare som lovaktivitet (CR blev inställd) och då passar inte en kombination in så bra. Vi hoppade olika delar av banan och satte sedan ihop hela bana då. Vi slutade på ca 90 cm då vi alla 3 tyckte hästarna var lite konstiga och samtliga var lite loj. Acke som aldrig stannar fick för sig att stanna mest hela tiden osv. Så vi valde att hellre få bra rundor på en lägre höjd efter somd et helt enkelt inte kändes speciellt bra för någon idag.

HUR GICK DET?
Ja förutom att jag flög av gick det väl helt okej. Dock var hon inte lika fin och avslappnad och uppmärksam som förra gången men det är absolut inget att klaga på. Jag upplevde dock att hon var just lite loj, hon tog inte förhållningarna så bra som hon har gjort på sistonde och jag kände även att styrförmågan inte var riktigt så bra som den brukar. Tror Caga blev lite distraherad av alla saker som var bredvid och under hindren så då förlitar hon sig på lite mer fart och blir lite mer spänd än vad jag hade önskat. Men som sagt inget större saker att klaga på. Hon uppförde sig överlag bra, det enda hindret hon stannade på var just vågplanket som hon stannade på 2-3 ggr innan hon väl hoppade men det var sen inget problem. Men hon stannade inte på murplanken, dom röda planksakerna (vet faktiskt inte vad det är) eller på hindret med alla dom gröna växtbollarna under. Så jag avr ändå nöjd med henne, dock eftersom hon var så spänd så blev det lite längdhopp ibland (vilket det aldrig får bli egentligen) men jag kände ändå att det var mer okej idag eftersom hon ändå bjöd och var just lite spänd och nojjig över alla saker. Men jag var faktiskt himla stolt över henne, men nästan gång får vi allt komma tillbaka lite till den fina ridning som vi har haft på sista tiden. Denna gång var okej eftersom Caga inte har hoppat tittiga hinde rpå ca 2 år så måste jag säga att hon skötte sig bra, och det märks hur myeckt hon litar på mig nu vilket känns skönt :) Men som sagt, denna gång avr det okej men det är ingen långvarig lösning direkt för jag känner verkligen att kontrollen mestadels ligger hos henne och så hoppar hon inte hälften så bra som när hon slappnar av. Så nästa gång ska vi tillbaka till där vi var innan :)


Jag gjorde den utan att "visa vägen" för det blev så sjukt rörigt :P

Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

Fin blogg du har!

Jag tänkte tipsa om en tävling jag har på bloggen där du kan vinna ett smyckes-kit från TIFFANY & CO!

För dig som inte vet vad Tiffany & Co. är så är det ett utav världens mest exklusiva smyckes märke! Så passa på att tävla och vinn.



Klicka här för att komma direkt till tävlingsinlägget:

http://stockholmsjenna.blogg.se/2010/february/tavling-med-priser-fran-tiffany.html

2010-02-22 @ 09:58:46
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback