Mjölksyra

Idag var det som sagt uteritt som stod på schemat eftersom Caga gått i manegen i 3 dagar nu. Så det förtjänade hon verkligen. Dock var det mycket arbete trots att vi var ute, så hon var riktigt trött efteråt.

Red upp mot Dala och red lite uppvärmning i en utav hagarna på vägen dit. En med massa sjukligt djup snö som nästan var orörd. Helt underbart fint var det, men det var som sagt väldigt mycket snö, gick upp till knäna på Caga minst. Jag arbetade henne där i ca 10 min i mycket trav i en relativt lång och låg form men ändå mycket rund i tänkandet. Detta för att hon skulle få arbeta igenom hela ryggen och överlinjen. Rumpan fick också jobba på mycket. Caga fick lite mjölksyra redan här och hon tyckte det var superjobbigt men hon kämpade på bra och frustade och var allmänt positiv :) Men 10 min fick räcka sedan var det dax för en paus, så vi skrittade vidare. Sen red jag några varv i Dala med väldigt mycket galopp, galopperade mycket samlat för att sedan släppa iväg henne ordentligt kortare sträckor. Sen avslutade jag med att galoppera ett helt varv i en ganska lugn men relativt fri (dock fortfarande i en bra och arbetande form men inte lika krävande om innan) galopp för att pressa henne lite, lite till. Hon var helt slut när vi var klara men hon var också himla nöjd, frustade och såg allmänt glad ut :P Hoppade två skutt också i det sista varvet, den såkallade pinnen och ett däckhinder. Vilken fart det blev på henne :P Det var väldigt mycket konditionstänk idag, vilket gör Caga gott för jag tycker ibland att hon har lite kass kondition och så skadar det inte att springa bort lite, lite mera mage :) När jag skrittade tillbaka var hon riktigt trött, kände att hon typ släpade benen efter sig och knappt orkade lyfta dom för att komma framåt :P

När jag kom tillbaka till stallet blev det stretching som vanligt, men idag la jag mest tid på benen och gjorde runt 6 övningar på dem i två set. Tror det var bra för henne och så tycker hon att det är skönt också :)


Nöjd Caga :)

Kommentarer
Postat av: Emily

Vad härligt att fortfarande ha ridbar snö :) här går det som sagt till magen på hästarna nu, tillochmed för Curre i vissa delar av hans hage! Helt otroligt.. Det kommer ta hundra år att smälta x)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback