Stretching

Lovade ju ett inlägg om massage och stretching, jag har valt att börja med det sistnämnda då jag anser att det är det absolut viktigaste av dem båda. Vi hade en kille ute för någon månad sen, och eftersom han knäckte och löste låsningar osv så antar jag att han var en kiropraktor, men pinsamt nog har jag inte full koll. Han behandlade nästan alla hästarna i stallet, dock hade jag missat detta så Caga fick ingen behandling vilket jag nu ångrar. Dock så bad jag Helene visa några strechövningar. Detta eftersom han uttryckte sig på det viset att stretching efter ridning är mycket viktigare än exempelvis rykten efter ridning. Så nu stretchas det flitigt i vårt stall efter ridpass av så väl ridskolehästarna (vilket är väldigt bra för hästarna men också för barnen som får lära sig vikten av att bra stretchning) som privathästarna.


VARFÖR?
Med bara lite enkala strechövningar så kan man få en mer hållbar häst. Dessutom kan hästen hålla sig frisk och man kan undvika onödiga låsningar. Dock är ju alltid en behandling av en kiropraktor bra att göra regelbundet ändå, det är ingen ersättning men man kan helt enkelt underhålla hästen för att motverka större låsningar.

Dessutom kan det vara ett till sätt att umgås lite extra med sin häst. Caga brukar exempelvis gosa lite extra medan vi stretchar halsen. Så det är verkligen en bonus, iaf för mig.


HUR OCH NÄR SKA MAN STRETCHA?
Det väldigt viktigt att man vet hus man ska stretcha, för precis som hon oss människor kan felaktig stretching göra mer skada än nytta. Det absolut bästa är att fråga en kiropraktor eller någon anna person som har hållit på med stretching innan eller någon som har fått det visat. Detta för att det är lätt att göra fel om man inte har någon som har visat själva övningen. Annars kan jag rekommendera en bra bok som heter Den skadefria hästen. Som en en väldigt bra bok med felra strech och massageövningar med tydliga bilder och beskrivningar. I början ska man dock ta det lite försiktigt till hästen förstår vad det faktiskt är du ber om. Caga var en anings förvirrad i början.

Det sägs att man ska strecha inom en halvtimme efter avslutat pass. Då ska det ha varit ett pass där hästen har blivit varm och arbetat igenom hela kroppen. Jag själv brukar stretcha så snabbt som möjligt efter avslutat pass (dock vill jag att hon har lugnat ner sig och slappnat av ordentligt), vilket bruakr bli när jag kommit tillbaka till stallet och när jag tagit av alla saker.

När man strechar ska man anta övningen ganska försiktigt för att i en lagom takt höja övningen till det läge där man vill ha det (det vill säga där det ger effekt och beroende på vad man vill strecha), sen ska man hålla där i ca 10-15 sekunder och sen återgå till "normalläget" långsamt. Detta kan upprepas två ggr men jag brukar nöja mig med en gång, dock brukar jag göra det två ggr när hon har gått extra hårt.


ENKLA VARDAGSÖVNINGAR
Stretching behöver verkligen inte ta lång tid men samtidigt ska man inte stressa igenom det eftersom det samtidigt är en avslappning för hästen. I böjan kan det dock ta lite längre tid just för att hästen kanske inte riktigt är med på noterna.

Jag brukar göra frambenen (en övning i två lägen), bakbenen (två övningar), halsen (en övning) och ibland gör jag även svansen (en övning). Den sista tycker dock Caga är lite obehaglig så jag brukar göra den när jag har lite extra tid för jag vill att hon ska vänja sig vid den också.

Jag går igenom hästens delar i punkter och under det står vilka delar som stretchas genom övningen. Oj, det blev luddigt jag hoppas ni fattar vad jag menar :P

Framben
första: böjmuskulatur och ryggmuskulatur
Den enkla övningen att helt enkelt sträcka frambenen rakt framåt. I början kanske man inte kan ta benet så högt upp men målet är att man nästan ska kunna ha hästens ben i 90 graders vinkel (vilket kan ta allt upp till 2-3 månaders tid att uppnå). Sen kan man hålla den i ca 10-15 s och sedan kan man flytta sig ett steg åt sidan (utåt sätt, alltså ut från hästens sida) och hålla där i ca 10 s för att sedan sakta släppa tillbaka benet. Detta görs såklart på båda benen.




Bakbenen
första: lår, skinkmuskler och del av ryggen

andra: knästräckarmusklerna
tredje: lår och sätesmuskulaturen
Den första övningen jag brukar göra är den på bild nr 1. Helt enkelt att man tar ena benet rak fram och när hästen slappnar av och är i det läget men önskar så håller man där i 10-15 s. Detta görs sedan självklart med andra benet också.

Den andra övningen är den på bild nr 2, man tar tag i benet och för det bakåt för att sedan hålla där i under samma tid som tidigare övningar. Sen sätter man tillbaka benet lugnt och försiktigt.

Övning nr 3 finns på den tredje bilden och det går helt enkelt ut på att man tar motsatt bakben till den sida man står på och tar det innåt under magen. Detta kan göras med handen eller med ett grimskaft senare när hästen vet vad du ber den om. Man ska "dra" så pass mycket att man känner att det verkar men man får hålla lite koll på hästens balans i denna övningen.




Halsen
första: nacke och hals 
andra: nacken halsen och ryggmuskulaturen

Brukar jag strecha åt sidorna och nedåt (för överlinjen i halsen). Åt sidorna finns lite olika sätt, antningen kan man locka med en morot (detta funkar dock inte på Caga för hon blir mest ryckig och tappar intresset fort när hon inte får den och då förlorar man principen eftersom man vill att hästen ska hålla övningen avslappnat en viss tid) eller så kan man hålla handen över nosryggen och ta den andra handen (som är närmast hästen) och hålla i ett lätt tryck mitt på halsen och föra hästens huvud mot dig (detta ska självklart inte vara någon tvångsrörelse där man drar hästens huvud emot sig utan hästen ska ge med sig och komma själv) och där ska man sedan hålla ca 10 s utan att hästen slår med huvudet eller rycker. Vilken metod som fungerar bäst beror ju självklart på hästen. Metod nr 1 ses på första bilden, den andra metoden hittade jag ingen bild på men jag kan ordna en om så önskas?

Den andra övningen brukar jag dock använda en morot i, håll den mellan hästens framben och försök få hästen att ta moroten så nära golvet som möjligt utan att den rör på benen.





Svansen
första: Kors-, länd- och ryggmusklerna
Man tar helt enkelt tag i svansroten och drar bakåt, detta tycker många hästar är skönt och sänker då nosen. Denna uppfattning delar dock inte Caga för hon tycker det är obehagligt men hon har blivit bättre. Denna övning kan ses på bild nr 1.

Ibland gör jag en annan övning också som strechar ungefär samma områden men kan håller i svansroten och lyfter upp svansen så roten är i nästan 90 graders vinkel och där "snurrar" man försiktigt runt den. Alltså gör små cirkelrörelser. Detta hittade jag dock ingen bild på.





Detta är som sagt väldigt enkla övningar och det finns ju väldigt många fler övningar som man egentligen borde göra för att täcka hela hästens muskulatur men jag har valt att göra dessa efter varje ridpass och när jag vet att hon har gått riktigt hårt så brukar jag göra fler övningar och speciellt på dom ställerna som jag vet att hon har arbetat mycket med. Hur många övningar man gör beror ju på vad man hinner och anser nödvändigt. Allt är bättre en inget men detta är en bra bas tycker jag då man täcker de stora muskelgrupperna och det tar inte mer än ca 10-15 min max att genomföra vilket jag tycker alla borde göra, för det ska ge en hållbarare häst. Dessutom är det bra extratid att spendera med sin kompis :)

info: Kiropraktor, Den skadefria hästen och denna hemsidan
http://home.swipnet.se/horse även bilderna kommer från hemsidan och jag rekommendeerar den då det finns fler övningar där som är enkla och bra beskrivna.




Kommentarer
Postat av: Emily

Stretcha är kul! ^^ jag brukar stretcha när jag ridit dressyr, nu har det ju dock inte kunna bli någon dressyr på länge pga snön. Tror jag ska börja stretcha Curre när han kommer igång igen haha, det lär ju inte bli någon lätt match men bra träning :)

Postat av: Matilda

Tack för tipsen =)

Nu kan jag börja försöka =)

2010-05-21 @ 08:48:06
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback