Dressyr tisdag & onsdag





Dålig uppdaterning som beror på för lite ork och för mycket plugg.Men i tisdags och onsdags blev det iaf dressyr i manegen för Caga och mig.


Tisdagen gick väl sådär, hon var något stel men ändå väldigt positiv och hon försökte så gott hon kunde. Man kan ju inte vara på topp alla dagar. Traven var väl den som överlag gick bäst måste jag säga. Pga den stelheten som fanns gjorde jag supermkt lösgörande i skritt men även en hel del i trav. Det svåra med skritten är att Caga gärna slår av när man börjar göra skolorna. Hon liksom tappar all tänkbar energi och blir småseg och går i snigelfart. inte speciellt uppmärksam och reaktionssnabb direkt. Så vi varvade skolor med att få henne riktigt fram till bettet och få en riktigt energisk skritt, nästan så att hon travade. För att sedan plocka upp energin och jobba lite skolor igen. Avslutade henne väldigt lång och låg men ändå väldigt rund och bärande. Detta brukar vara riktigt super på Caga för kommande dag. Hon går dessutom stadigast i en lite lägre form och hon brukar slappna av riktigt fint vilket hon även gjorde denna dag.

I onsdags kändes hon sjukt mycket finare, och allt jobb från tisdagen hade verkligen lönat sig. Hon var fortfarande lite off i skritten när man börjar kräva lite mer så det jobbade vi vidare på. Sen gick traven relativt bra, hon var dock lite ostadog och precis som i skritten slog hon av lite i både öppna och sluta. Så jag arbetade på samma sätt här. jag gjorde många övergångar mellan samtliga gångarter. Idag var till och med galoppen fin, den ahr ju varit lite kass en period nu då hon mest har blivit stel, lång och aa jobbig och det har inte spelat någon större roll vad jag ahr gjort det har liksom inte direkt hänt något. Hon var bärande, rund och rytmisk och dessutom så kände man den fina lösgjordheten som fanns i skritten och traven även i galoppen. Så det blev faktiskt mycket galopparbete. Öka och minska volten, mycket ridning på volten med olika ställningar men även jobb på mindre volter. Hon var riktigt, riktigt fin :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback