Gårdagens hoppning

Jag hade på känn redan innan att jag och Caga skulle få en riktig utmaning, jag kände på mig att det började bli dax för gymnasikhoppning. Just för att det är en riktigt viktig del av hoppningen, att kunna styrketräna sig häst. Men vi har ju inte gjort det eftersom det har varit nog med ett hinder på rad. Så ja vad hade inte Sandra planerat, jodå STUDS! Inte nog med det, dom var följda av ett hinder 4-5 språng bort. Jag var relativt nervös faktiskt, jag vet ju vad Caga tycker även om det bara är lite för många bommar på rad.

Vad gjorde vi?
Som uppvärmning hippade jag räcket på medellinjen som i en åtta. Jag red på en volt för att vid den öppna delen vända upp på medellinjen mot spegelt vid A (eller om det är C) och och efter hindret byta varv.

Vi hoppade studs följt av ett räcke 4-5 galoppsprång bort, detta stod på medellinjen vilket dessutom innebar att jag fick träna på att vända henne för ytterhjälperna vilket vi ahr haft lite svårt för innan då Caga lite har nonchalerat mig och gjort lite som hon själv vill. Vi började med bara bommar för att sedan höja upp succsesivt. Det man måste tänka på är att Caga är helt grön på det här igen, hon har inte hoppat det på ca 3 och aa för henne var det helt nytt sen hon kommit igång med hoppningen. Vi avslutade med räcket på ca 80-90 och studsen på liggande sockerbit - stående sockerbit - liggande sockerbit.


Hur gick det?
Det var lite blandat igår för vissa saker gick mitt bra medan andra gick rakt åt helvete. Vi har haft vårt första bakslag. Studsen gick bra när bommarna låg på marken och när en och två bommar var upphöjda på liggande sockerbitar. Sen gick det snabbt utför. Hon verkligen vägrade och var allmänt tjurig. Men till slut gick det med alla 3 låga men det tog ett bra tag och det krävdes många anridning för att komma dit vill jag lova. Sen när vi höjda upp mittenbommen ytterligare fick hon nog lite smått panik, hon verkligen vägrade. Hon blev helt skänkeldöv men jo till slut hoppade hon den, vi hoppade igenom det ett par ggr hur bra som helst. Sen fick hon för sig att inte hoppa alls, då var dom livsfarliga igen. Riktigt fjantig avr hon, jag brukar ha förståelse för det mesta men hon var faktiskt bara töntig och tjurig. Totalt skänkeldö och hon reagerade inte ens när jag använda spöt. Inte en reaktion, det var nog det som störde mig mest att hon typ nonchalerade mig till 100 %. Tog kanske 15 min innan hon hoppade över igen. Men det positiva under hela träningen var att anridningen till räcket gick kalasbra, det behövdes bara att jag satte mig ner och tog en halvhalt så lyssnade hon och kom tillbaka. UNDERBART!


Det blir studs och annan styrkehoppning nästa vecka också, för det är trots allt något som måste funka. Ingen mening att vi hoppar stora och höga banor om jag inte ens kan göra lite enkla styrkeövningar. Jag tror det blev lite för mycket hjärngympa för Caga idag så det var därför. Men det ska förhoppningsvis bli bättre med lite mer rutin. I anridningen till räcket visade hon ju verkligen att hon lärt sig av tidigare övningar och jag tror hon komemr göra det med detta också. Nu ahr vi kommit så långt att hon faktiskt litar på mig och då kan vi ta en sån här fight ibland utan att det förstör vad vi ahr tillsammans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback