Hoppträning

Det blev ju ingen hoppning förra veckan men denna veckan tänkte jag minnsan inte missa. Trots att jag är på god väg att bli riktigt sjuk och mamma försökte övertala mig att låta bli. Dumt jag vet, det sämsta man kan göra är att träna och ta ut sig, jag vet men jag kunde inte låta bli. Caga var laddad till tusen i gången och dessutom är hon brunstig och flötar konstant med Hot eller med Elvis. Lite jobbig är hon allt så det är tur för henne att hon är så himla söt. Dock kände jag på mig att hon skulle bli lite jobbig att rida. Hon bruakr vara helt okej men hon gör helst som hon vill och har man otur kan hon bli totalt skänkeldöv om hon inte får göra som hon vill och klämmer man lite då så är man körd så att säga :P då vill hon inte alls.

Vad gjorde vi?
Vi fortsatte med att hoppa studs eftersom det inte direkt gick kanonbra sist. Denna gången hade vi en 3-studs på ena långsidan och sen på andra långsidan hade vi en oxer där vi skulle öva på att rida på väldigt lång anridning och lite kortare. Med både volter och inga volter. Meningen var ju såklart att Caga skulle behålla samma tempo och rytm hela vägen även om anridningen var lång.

Hur gick det?
När studsen var låg (alltså på liggande sockerbitar) gick det kanonbra, hon hoppade lugnt och fint och tvekade inte ens första gången vilket var en klar förbättring sedan sist. Hon ökade inte heller mot slutet utan behöll rytmen riktigt fint. Även när vi höjde mittenbommen gick det bra, Hon hoppade visserligen i ett högre tempo och stressade igenom serien lite mer men hon tvekade inte utan bjöd och hoppade verkligen igenom sig. Sen höjda vi upp samtliga bommar och då slog det nog lite knut i hjärnan på Caga och det blev lite samma fight som vi hade för två veckor sedan. Hon stannade och när jag sa till henne blev hon riktigt förbannad och sparkade ett par gånger (viktigt för er att veta är att Caga inte stannade för att hon var rädd, för det kan man verkligen se på henne, utan för att hon kände för det och för att hon tyckte det blev lite hjärngympa och då kände hon helt enkelt inte för att vara med mer. Jag skulle aldrig i hela mitt liv gå på henne om jag visste att hon var rädd eller kände obehag.) Men vi hoppade den flera ggr åt varje håll och även om det tog ett tag innan hon faktiskt ville hoppa över så gjorde hon det sedan med bravur och vi hoppade igenom den 2-3 ggr åt varje håll utan att hon tvekade för 5 öre. Det gick lite fort i början men sen hoppade hon kalasfint. Det är verkligen skillnad att hoppa henne nu mot innan. Vilken teknik hon har <3 vilken rygg och vilka språngkurvor hon kan få till när hon hoppar lugnt och samlat.

När vi hoppade oxern hade vi lite problem i början på den långa anridningen, för även om Caga inte sprang fortare så längre hon sprängen ganska mycket vilket leder till flackare språng och ofta lite längdhoppning och dessutom hoppar hon inte med ryggen då. Men efter ett par gånger så var hon riktigt, riktigt fin. Så jag är faktiskt riktigt nöjd med henne eftersom hon var betydligt bättre än sist och jag tror hon komemr vara ännu bättre och säkrare på sig själv nästa gång :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback