duktig häst

Vad: dressyr
Vem: Amanda Lindskog
Hemläxa:
  • Fortsätta jobba med att rida mer på högertygeln och mycket mindre på vänster (har dock blivit mycket bättre redan)
  • I vänster varv, nästan tänka lite öppna hela tiden för att få loss henne i vänstersidan.
  • Tänka på att i vänster varv svänga med ytter och inte vänstertygeln
  • Hela tiden hitta, tänka och bibehålla takten

Vad gjorde vi?
Vi började med att Amanda fick sitta lite på henne. Mest för att hon aldrig ridit henne så vi tyckte det var smidigt om hon fick känna lite på henne för att underlätta undervisningen. För att veta lite om hon sitter fast/biter sig fast så pass mycket som jag upplever det. Amanda red henne jättefint. Amanda är verkligen en naturbegåvning, finns ingen häst hon inte kan sitta på och få den att gå klockrent. Ingen våld, bara konsekvent och mjuk riding som de flesta hästar finner behaglig.

Sista halvtimmen ungefär red jag. Vi fortsatte jobba med det som vi gjorde förra gången. Få ett jämt och ärligt stöd samt att hitta taken ordentligt. Sen red vi lite öppnor, förvänd galopp, serpentiner, volter och skänkelvikningar. Hela tiden med fokus på takten, bjudningen och formen.

Hur gick det?
Idag gick det väldigt mycket bättre än förra gången. Mest eftersom jag har fått mer kontroll på mina händer, det vill säga att jag vågar släppa efter på vänstertygeln och rida mer på högertygeln. Jag har börjat få kläm på hur jag ska rida och svänga på ytter men samtidigt ha kvar henne inåtställd och mjuk. Caga är en okomplicerad häst när hon väl går, det sa även Amanda. Hon är en käck häst som inte är speciellt jobbigt när man väl får henne att gå korrekt. Det är inte så att hon hela tiden slänger ut bakben, bogar osv. Utan när man ahr hittar takten. rytmen och formen så går hon som en klocka. Amanda berömde hennes skritt :) hon tyckte den avr riktigt bra faktiskt, vilket var kul att höra. Nu är det dock upp till mig att hela tiden visa henne från sin bästa sida. Jag var verkligen nöjd med henne idag. Det var ett stort framsteg idag både för Caga och mig. Caga tjafsar mindre och kjag rider bättre. Hon börjar finna sig i att konstant få arbeta.

Nästa lektion blir förhoppningsvis på tisdag, så jag får fortsätta jobba med detta + rida igenom programmen inför torsdag. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback