fredagens träning

Lite sent jag vet, men bättre sent än aldrig som man brukar säga :P

Vad: Dressyr
Vem: Amanda Lindskog
Hemläxa:
  • Rida många tempoväxklingar i trav, både på fyrkantsspåret och på volten för att för att göra henne kvick för skänkeln och förstå att det betyder framåt (då hon gärna krullar ihop sig istället)
  • Bli snabb i mitt ridsätt, att hela tiden hålla Caga aktiverad och dessutom få en snabb skänkel som lätt att korrigera henne
  • Forsätta rida skänkelvikningar osv med mer bjudning och lika stöd i båda tyglarna
  • Få ett ärligt stöd och sug i tyglarna, dessutom ska det vara jämt och jag måste rida mer med högertygeln
  • Arbeta med ökad skritt-mellanskritt typ 100 ggr


Vad gjorde vi?
Vi övade mest på att få Caga framme för skänkeln, och för att få en ärligare form med fokus på att bakbenen verkligen skulle få arbeta. Caga vill gärna krulla ihop sig, knäcka av nacken och på så vis fuska och jag har helt enkelt blivit lite hemmabild. Vi gjorde mycket tempoväxlingar, och red mycketmycket fram. Vi red nästan i ett övertempo för att hon skulle komma fram med nosen. Vi tränade också på att jag hela tiden måste ha kontakt med högertygeln (vilket jag ahr otroligt svårt för :P) och att jag inte ska hänga i innertygeln i vänster varv. I detta så gjorde vi även lite skänkelviktningar, ökningar, förvänd galopp osv. Helt enkelt så gjorde vi saker ju mer allt stäppte och vi fick den formen som vi vill ha hela tiden.

Hur gick det?
Jag har ju som sagt blivit lite hemmabild, men guuud vilken skillnad det blev. Helt galet, Caga använda sina bakben och fick en heeeelt annan form och ett helt annat påskjut. Hon hade helt plötsligt en galet mycket bättre gång och jag fick ett jämt stöd i båda tyglarna. Hon sög mer tag i bettet och vågade verkligen ta stöd. Jag hade massa problem med att sitta ner eftersom min häst helt plötsligt fick mer steg och dessutom red vi ju som sagt lite i övertempo delar av passet. Vi fick mycket mycket bättre flyt i våra skänkelvikningar och galoppen blev ja typ underbar. Vänstergaloppen blev toppen så fort jag red som jag skulle (alltså som Amanda sa att jag skulle göra :P), det bara flöt på, den blev till och med bättre och stadigare än högergaloppen. Den förvända galoppen var riktigt fin, vi behöll takt, tempo och form.

Jag är verkligen helnöjd. Amanda fick mig verkligen att inse vad jag ska sträva efter hela tiden. Saker blir så mycket lättare om man bara hittar rätt grundridning. Caga är ju lite bekväm och knäpper ju gärna av, det är helt enkelt något jag måste öva på. Att känna det med en gång så jag kan gå på henne igen. Jag måste hela tiden peka in bakbenen på henne, så att hon inte får chansen att fuska. Det var faktiskt första gången jag red för Amanda men jag ska rida för henne denna veckan med och sen kanske en gång till innan tävlingen. Få in lite mera flyt helt enkelt. Det kanske kommer film sen för Emily var snäll att filma :) beror lite på hur jag ser ut, kändes mest som om jag skumpade runt!


Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; tack, kan bara hålla med dig =) hon är helt annorlunda i sinnet med. innan hoppa hon till för minsta lilla nu bryr ho sig inte :)

Postat av: Emily

Ni var jätteduktiga! :D

Men.. det heter hemmablind haha ^^

2010-07-27 @ 00:13:29
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

ja fyfan jag tyckte också det var riktigt vidrigt! :S



haha precis, vissa vill ju tydligen att de ska gå så långt bakom lod som möjligt ;)

2010-07-27 @ 20:22:00
URL: http://catago.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback