gårdagens pass

Var: paddocken
Tid: ca 45-50 min

Igår red jag i paddocken. Fokus låg på att verkligen lösgöra henne. Det vill säga skritt x 1000. För mig känns det som om skritten är en underskattad gångart? Man bygger otroligt mycket muskler i skritt som man inte kommer åt i någon annan gångart och varför börja med en högre gångart innan den tidigare sitter? Så jag valde att skritta och åter igen skritta. Gjorden en liten passande övning faktiskt. Skänkelvikning undan vänster skänkel in på diagonalen, sen red jag halvvägs för att sedan rida undan höger skänkel. Sen gjorde jag en volt tillbaka (ca 10 m), på långsidan gjorde jag öppna och när jag kom till A på kortsidan så gjorde jag en halv bakdelsvändning och sen började hela proceduren om :P sen bytte jag och red den åt andra hållet också. Hoppas ni fattar lite? Vilket ni säkert inte gjorde för det gjorde knappt jag :P så jag slänger in en bild ;)

Det gjorde susen på Caga iaf. Hon blev kanonfin och hur mjuk som helst. Sen övergick jag till trav och tränade övergångar, dels för att bli bättre på det men också för att verkligen få henne mellan hand och skänkel. Red även lite skänkelvikningar och uppridningar. Tränade halt-ryggning-galopp ett par ggr också. Kalasenkelt! Sen galopperade jag ganska mycket. Med all fokus på att kunna hålla henne i en stabil form och kunna länga/korta och sen slängde jag in några 10-metersvolter också :) I högergaloppen var hon exakt så jag ville ha henne. Spelade ingen roll vad jag gjorde (så länge jag gjorde rätt vill säga), hon hade samma fina form och var hur mjuk och bärande som helst. Kärlek! Vänster är ju som sagt vår svaga sida, och den är verkligen för djävlig ibland. Idag var den det i början men sen gav hon med sig, så jag galopperade bara ett par varv på volten när hon väl släppte och sen bytte jag galopp. Sen gjorde jag ett par varv till i vänster och då hittade hon takten och formen med en gång :) så då ville jag inte kräva mer av henne. Det var rätt varmt också vill jag lova. Hon var duktig idag iaf, även fast det inte var perfekt hela tiden :)

Kommentarer
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

usch det är så irriterande! riktigt illa när man verkligen varje träning får be tränaren att dra upp dem igen för att dragkedjan åkt ner till hälften :P

Postat av: Amanda

Sv: Jag älskar också boktips :) Spec om det leder till att man hittar en ny favoritbok.

2010-07-20 @ 11:04:46
URL: http://mjuppi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback