Dagens ridpass

Var: Ridhuset
Tid: ca 35-40 min

Jag hade tänkt rida i paddocken idag men det var på tok för varmt för det, sen dammar det sjukt mycket där också. Så vi tog oss bort i manegen istället, hade faktiskt hela ridhuset för mig själv vilket är lite av en lyx :)

Jag började jobba henne sidförande från marken som Svante rekommenderade, just för att se och kunna påverka hennes sidförande rörelse. I början var Caga väldigt förvirad och ville helst gå runt i en cirkel istället för att flytta sig åt sidan, men efter hand gick det faktiskt riktigt bra. Hon flyttade med stora och mycket tvärande steg åt båda hållen :) Sen satt jag upp och gjorde samma sak i skritten, skrittade mycket eftersom också det var ett av Svantes tips, skrittade säkert i minst 15 min och jobbade nästan enbart sidförande på olika sätt. Mest skänkelvikningar på diagonalen, använde mig av speglarna för att se att hon verkligen tvärade så mycket som möjligt, detta var sjukt jobbigt tyckte Caga, det är ju inte så konstigt egentligen, eftersom hon är kort i muskulaturen där så är det jobbigt för henne att tvära så mycket. Dock försökte hon verkligen och många ggr tvärade hon riktigt, riktigt bra :) Gjorde även en del halter och ett par ökningar i skritten. Sen travade jag lite grann, dock inte så mycket eftersom Svante tyckte jag skulle fokusera på galoppen och skritten istället. Gjorde lite skänkelvikningar även här, det blev mycket svårare för henne, men undan höger skänkel blev hon kanonfin efter en stund, inte riktigt lika fin undan vänster men absolut inte dålig. Sen galopperade jag ganska mycket, tog det dock lugnt med många skrittpauser, hon var kanonfin. Lite stark och något springig ibland, men riktigt trevlig. Red mycket volter i olika storlekar, och även lite svaga öppnor på långsidorna. Red lite förvänd galopp också, mest som lite smygövning inför söndag :)

Det roligaste av allt var att jag var typ salig, Caga har en trav, bra mycket bättre än tidigare. Hon lyfter benen istället för att släpa dom efter sig. Hon kan samla sig mer och komma under sig på ett bättre sätt. Galoppen var underbar, om man jämför med hur den varit på sista tiden, idag var hon lite springig och stark (vilade igår och busade bara i söndags), men fyrtakten var nästan helt bortblåst :D jag var överlycklig! Då sa ändå Svante att allt inte släpper direkt utan det kan ta ganska lång tid. Så med tanke på vad fin hon blev efter en behandling så kan jag knappt vänta tills efter en massa stretching och en behandling till :D 


Längtar tills söndag :)

Kommentarer
Postat av: Emily

Härligt att hon var så fin :) jag sitter och ler när jag läser xD


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback