Brodd

Om man ska ha broddar i hagen eller inte skiljer sig åt en hel del hästägare i mellan. Självklart beror det på om hästen går själv eller med andra, om den är klumpig eller inte, vad för typ av hage den går i osv. Självklart är det upp till varje person att avgöra om man borde använda brodd i hagen eller inte.

Varför brodd i hagen?
Jag ser det som så att jag vill undvika att hästarna halkar som kan leda till att dom går omkull, sträcker sig eller i värsta fall får allvarliga fläkningsskador. Jag anser att alla dessa saker är mycket värre än en broddspark eller tramp. Caga har hittills fått en spark, som visserligen blött och såg otrevlig ut men som var exakt som dom brukar, relativt ytliga och som endast behöver hållas rena och bra är om hästen får vila någon dag eller två. Sen har hon trampat sig själv ett par ggr, men inte heller detta har varit något allvarligt utan jag har kunnat rida samma dag eller dagen efter. Jag vet inte om det är så att jag har haft tur men jag anser ändå hellre att jag får en spark än typ en fläkningsskada. Eller att hon går omkull, det var troligen det som gjorde att dom fick ta bort Caramell nu i vintras, hon gick omkull och knät kollapsade. Så jag anser att riskerna utan brodd är på tok för stora.

Varför inte?
Som jag ovan nämnde, att det kan leda till relativt många små skador om man har en klumpig häst och om man har otur så kan de leda till allvarligare skador och vila. Detta kan ju självklart vara oturligt om man bara har en häst som man kanske tävlar och satsar på.

Hur ska man gå till väga?
Hos oss har jag turen att alla anser att det är okej med brodd runt om i hagen. Detta för att vi inte anser att våra hästar bråkar speciellt mycket, och varför skulle dom bråka och sparka varandra mer när dom är broddade än när dom inte är det? Därför har vi valt att ha brodd på alla fyra under hela vintern när det behövs pga väder. Det har som sagt fungerat bra och vi har undvikit stora skador. Det ahr hänt någon gång att dom sparkat varandra men detta var lindrigt och ingen fara. Jag skulle inte vilja ha min häst obroddad i hagen, speciellt inte när det varit en så isig och hal vinter. Det är alldeles för stora risker med det.

Om inte alla vill ha brodd i hagen får man helt enkelt försöka diskutera och ta upp för och nackdelar med dom båda alternativen. Det kanske går att dela upp hästarna så att dom som anser att det behövs brodd kan vara i en och de andra i en annan. Om bara nån enstaka inte vill ha kanske man kan låta den/dem stå i en mindre hage tillsammans. Allt går att lösa om man bara är öppen för andras förslag och idéer och så länge man kan kompromissa :)

Kommentarer
Postat av: Emily

Jag hörde om en häst som hade brutit bäckenet av att bakbenen glidit isär på is, då finns ju inget att göra liksom :/ så jag tar hellre en spark- eller trampskada som du skrev, det kan ju bli väldigt otäcka skador av fläkningar & sträckningar.



Postat av: Lisa Härdén

Mina hästar har brodd ute. Och dom har inte haft en enda skada från hagen! Dock går dom ensamma :) Men tom min stora klumpeduns häst brukar inte trampa sig !

2010-03-23 @ 22:12:43
URL: http://lisaharden.blogg.se/
Postat av: Olivia

Håller med dig att brodd känns nödvändigt nu på vintern. Romeo är dock extremt klumpig så han får klara sig med 6 broddar, 2 i varje fram men bara en på varje ytter bak och så broddar vi i de sista två när vi rider ut. Han har ändå trampat sig i hagen och skulle väl egentligen behöva boots trots att han hade är rätt liten ;) Men som du sa så blir det ju bara ytligt, så känns inte så farligt :)

2010-03-24 @ 21:01:24
URL: http://enligtolivia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback