Första gången sedan fredags

Idag blev det dressyr i manegen, det var faktiskt första gången sedan i fredags som jag red "riktig" dressyr :P Jag tror dock att det bara hade gjort Caga gott, för hon har varit lite ovillig i dressyren, stretat imot osv i förra veckan men nu var hon kanonfin. Typiskt när man inte hade så mycket tid till att rida, men hon gick iaf kalasbra. Det var nyharvat och bara 1 till i ridhuset. Perfekt med andra ord, sen var det så himla fint ljus i manegen så man fick verkligen en härlig känsla bara av det :)

Hon var som sagt superfin, fortsatte med att rida övergångar och halter. Det gick mycket bättre än vad det har gjort innan. Hon bibehöll formeln och bakbenen på sin plats. Sen red jag också en del volter för att fortsätta öva upp mitt seende för runda volter, som gick ganska bra faktiskt. Hon var dessutom väldigt lösgjord idag, trampade på fint och var riktigt eftergiven (dessa saker som jag totalt saknade under förra veckan), kunde rida så som Marina sagt till mig helt enkelt och hon gick som en klocka. Arbetade mycket mer galopp än vad jag brukar. Galopperade en del på volterna men även på medellinjen för att träna lite rakriktning. Sen red jag lite förvändgalopp och ökade även ett par ggr :) Hon kändes som sagt riktigt fin ifag och galoppen var underbar :) det känns som hon äntligen börjar hitta den mer och mer, så det är självklart kul :) Den var riktigt rund och fin, inte alls lika "fyrtaktig" (den är inte fyrtaktig men den kan se lite sån ut) som den kan bli när hon är lite matt eller ovillig eller inte helt lösgjord och eftergiven. Då tappar hon väldigt lätt bakbenen och blir inte lika rund. Det här ridpasser varade väl inte i mer än 40 min kanske men dom minutrarna var hon som en dröm att rida.


Kärlek <3

Kommentarer
Postat av: isabelle

sv: jaa, samma här, min första medryttarhäst var också en newforest, sen råkade det bara bli att jag köpte en! :) haha.



rider du alltid på hackamore, eller varierar du bara? (:

Postat av: isabelle

sv: haha precis ;)



okej, jag bara undrade eftersom du hade det på bilden :) Jag dock alltid på hack på min häst för det är det enda bettet hon funkar på :( vad rider på för bett nu då? :)

2010-03-05 @ 10:30:59
URL: http://carstensen.blogg.se/
Postat av: isabelle

sv: ja det är lite jobbigt faktiskt, kan då inte heller tävla någon dressyr (även fast jag satsar på hoppningen vore det ju kul att testa). Vi har kollat munnen och tänderna flera gånger men det är inget, utan min tränare tror att det är något mentalt.. Jag har ju även testat ett mjukt silikonbett, men det funkar inte heller :P Men är i alla fall skönt att hon funkar bar på hack, för jag försökte i över ett år med massa andra vanliga bett utan att det funkade :)



vad är ett mylerbett? (:

2010-03-05 @ 10:49:37
URL: http://carstensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback