Gårdagens + dagens ridpass

GÅRDAGENS
Var: Skrittur ute och manegen
Tid: ca 45 min

Igår skrittade jag först ut i ca 25 min, jag ville ha lite variation. Dock avslutade jag med 20 min i manegen eftersom det inte går att göra annat än att skritta ute fortfarande, och jag vill inte att hon bara skrittas 2 dagar i veckan och vilar en för då får hon ju knappt röra på sig så jag valde att jogga henne lite också. Travade ganska mycket i låg och rund form med fokus på takt och balans. Det gick helt okej, dock var det hinder i manegen så Caga var ibland lite väl fokuserad på dem istället för på mig. Sen galopperade jag lite i slutet också, galopperade i lite intervaller, varierade alltså mellan väldigt samlad galopp och lite mer framåt galopp. Det gick kanon i höger varv, kunde nästan galoppera på stället. I vänster varv gick det inte dåligt men absolut inte lika bra som i höger, det märk att hon fortfarande inte är lika stark i vänstergaloppen men jag hoppas det släpper snart, hon blir iaf bättre och bättre. Avslutade med några varv på volten och minskade den ganska mycket så den blev som en 10-metersvolt och hon jobbade igenom sig riktigt fint.



DAGENS
Var: Manegen
Tid: ca 30 min

Egentligen så skulle Caga kanske ha behövt vila idag men så ville jag inte det eftersom jag ska hoppa imon, och vilar hon dan innan hoppning går det aldrig bra. Hon blir för pigg och framförallt sjukt tittig. Om hon är lite halvtrött och har varit nästan lite uttråkad så hoppar hon som bäst, då slappnar hon av och koncentrerar sig på hindrena istället för på allt som man kan kolla på. Så jag red ett kort pass idag ca 30 min i manegen eftersom det verkligen öser ner regn. Joggade henne mest men övade lite skänkelvikningar och lite halter i både skritt och trav. Gjorde allt under lättridning för att göra det så lite jobbigt för henne som möjligt. Hon var riktigt fin vissa stunder, dock blir hon lite stressad ibland när hon är i manegen själv och duvorna flaxar och det smattrade så mycket på taket. Sen jobbade jag lite, lite galopp. Endast i väsnter varv faktiskt, arbetade på volten och gjorde många galoppfattningar. Inte för att vi har problem med dem utan för att jag ville förstärka hennes galopp. Det gick relativt bra vill jag påstå ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback