Gårdagens ridpass

Var: Ridhuset
Tid: ca 55 min

Igår red jag dressyr i manegen, var helt själv där vilket var skönt men ändå lite oväntat kl 2-3 på en lörad, brukar vara ganska många där men inte denna lördag :) Jag tackade och tog emot för det var skönt att kunna rida hur man ville, sen är det bra träning för Caga inför kommande tävlingar, hon blir nämligen gärna lite nojig och tittig när hon är själv :) Men idag så skötte hon sig helt okej, inte felfritt kanske men helt okej. Själv ridningen gick lite varierat, i början var hon kalasfin i både skritten och traven. Dock var hon lite väl pigg i början vilket gjorde at hon ibland ångande på och struntade totalt i vad jag ville säga. Men överlag gick det superbra i början, hon gjorde dessutom några riktigt bra skänkelvikningar :) hon blir bättre och bättre! Dock travade jag ganska länge, mycket volter, halter och just väldigt många skänkelvikningar. Så det gjorde att när jag skulle galoppera var hon ganska trött vilket gjorde att hon blev lite springig och dundrade på i 190 km/h ibland. 10-meters volter gick helt okej i höger varv när hon insåg att hon inte kunde springa i just 190 km/h när hon var o volten. Till vänster gav jag dock upp efter typ 3 st, det gick verkligen inte alls. Hon bara sprang, tog upp huvudet osv. Det märks att hon inte är riktigt lika stark i vänster som i höger ännu men jag tror det kommer :) Så  vänster varv fokuserade jag på att få henne i en lugn och bärande galopp och att jag kunde ställa ordentligt i hörnen (eftersom hon bet sig tag i bettet, som för övrigt är Cagas specialité i vänster varv), vilket var svårt nog men i slutet rullade hon på i en lugn, bärande och sammarbetsvillig galopp :) 


Kommentarer
Postat av: Emily

Prova öva 10m volter i galopp med att gå på någon av de stora volterna och öka & minska volten hela tiden :) Det brukar jag köra med om hästen har lite svårt att jobba på så små volter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback