Skärpning

Varit otroligt dålig på att blogga, men som sagt innan så beror det på mycket plugg just nu. Dock har jag varit allmänt lat när det gäller bloggen. Det har mest varit fokus på min träning, Ludde, stallet och plugg. Men nu tänkte jag komma igång lite mer igen. jag gillar ju att blogga egentligen :) Tänkte iaf köra en lite snabb uppdatering på dom senaste 2 dagarnas ridning.

Tisdag: Red dressyr i ridhuset med fokus på halter, ryggningar och skänkelvikningar. Skänkelvikningar är verkligen det vi har svårast för just nu. Caga blir gärna springig och då tappar vi takten totalt. Hon vill liksom inte riktigt flytta åt sidan utan springer heller i 180 km/h rakt fram, och eftersom min sits inte är 100% stabil innan så blir det lätt att vi hamnar ännu mer i otakt. Denna dag började jag i skritt, sedan i lättridning och sen som det ska vara och det gick helt okej, bättre åt vänster än åt höger. Hon försökte verkligen även om hon verkade lite förvirrad. Men till slut fick vi faktiskt till några som var helt okej :) För övrigt var Caga underbar, helt sjukt fin. Jag njöt verkligen när jag red. Hon var så stabil, i formen, takten, tempot och hon var så otroligt reglerbar utan att hon för den sakens skull tappade pludningen. Kalasfin helt enkelt. Hon var mjuk och lösgjord i båda sidorna, tog lika mycket stöd osv, sådär som man vill att dom ska vara. Ryggningarna gjorde hon klockrent, rakt, bibehållande i formen och med bjudning. Kalas helt enkelt! :D

Onsdag: Tänkte rida i manegen men så skulle Ingela rida ut och undrade om jag ville följa med så jag valde att göra det. Jag hade ändå ingen plan för den här veckan och en uteritt passade bra faktiskt när jag väl tänkte efter. Vi skrittade iaf ca 40 min men eftersom man endast kan skritta ute valde vi att avsluta ca 20 min i manegen bara för att trava och galoppera lite också. Annars blir det så många skrittdagar i veckan. Jag hade hoppsadeln men hon gick kalasbra och jag kunde faktiskt sitta ganska bra i den, annars är jag verkligen emot dressyr i hoppsadel, jag kan verkligen inte sitta bra :P Red iofs mest lite joggning osv för att hon skulle få röra lite på sig, jag arbetade henne i trav ganska länge i en rund och låg form och hon var riktigt trevlig. Hon arbetade på bra och trampade under sig fint. Sen galopperade jag en del, och eftersom hon var så pass reglerbar tog jag upp formen lite och red 10 m volter (behöver träna massor på det), det gick bra och hon gjorde det fint, dock blev dom något stora ibland pga min oförmåga att planera men själva volterna var bra. JAg fick till riktigt runda volter flera ggr vilket verkligen är min svaghet, mina blir allt för ofta ägg eller fina 2/3 av volten för att sedan bli rak sen sista delen. Jag tänkte mycket på
Emilys "tänk på vändpunkten" och det funkade bra det :) med lite träning ska det nog gå bra tror jag.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback