Söndag=hoppning

Var: Ridhuset
Tid: ca 1 h

Igår var det söndag och jag hängde åter på Linn och Annika. Annika var lite sen så jag och Linn började bygga, det innebar att vi inte hade någon bok, men vi valde iaf att sätta två hinder på ena långsidan med 17.5 m i mellan, ett räcke och en oxer. Sen hade vi vattenmattan på diagonalen. vi hade den så att man kunde rida på böjt spår till det andra räcket också. Sen hade vi ett sockerbitshinder på den ena volten och sen på den andra långsidan hade vi tre galoppbommar :) Det var lagom att plocka fram men gav ändå många möjligheter till en del linjer och mycket lydnad.

Caga var hur duktig som helst. Jag har ju känt ett tag att vi var tillbaka på ruta 2 igen, vilket har gjort mig sjukt ledsen men idag var Caga sitt vanliga jag igen. Lugn, väntade och framförallt hoppade igenom kroppen istället för att hoppa på fart som hon tyvärr gjort ett par veckor nu. Hon var verkligen superfin. Vi började hoppa igenom allt på ca 70 cm som uppvärmning, red även över bommarna ganska många ggr som uppvärmning, vilket var väldigt bra för Caga, för hon kunde inte öka för mkt för då fick hon inte plats utan hon var tvungen att ha samma tempo igenom hela serien. Sen höjde vi upp till ca 90, allt gick så bra, det flöt på och hon bjöd utan att bli springig. Hon räddade till och med mig ett par ggr när jag red som en kratta (vilket hon aldrig skulle ha gjort innan, hon skulle ha stannat direkt) vilket kändes underbart :) att hon faktiskt hoppar även om hon har en klant till ryttare. Hon var till och med lugn på de kortare linjerna som vi haft lite problem med innan. Jag ville inte hoppa högre även om det gick så bra eftersom jag inte vill ta för många steg på ett pass och jag var så sjukt nöjd med henne. Det enda som vi fortfarande har problem med som verkligen märks varje gång är att på raka linjer när jag tar en förhållning om hon börjar öka lite så blir hon slingrig och relativt vinglig, sen drar hon mot mitten. Det måste lösas. Tänkte faktiskt någon gång i mitten på veckan ha ett par bommar på långsidan just för att träna detta, rakhet även om jag tar en förhållning.

Kärlek <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback