Caga fick träffa Svante idag

Idag fick Caga behandling av Svante, vet egentligen inte vad han är med ja han typ knäcker och fixar låsningar osv. Tanken var att det skulle vara på dagen och då var jag i skolan men så blev det flyttat till kvällen så Helene ringde mig. Jag blev superglad då jag helst av allt ville vara med :)

VAD HAN GJORDE
Han kollade igenom så gott som hela Caga eftersom det var hennes första besök. Började med ryggen, gick till bakbenen och bäckenet. Rumpa, vidare till frambenen/bogarna och sen även halsen. Kände igenom överallt, knäckte till och drog där det behövdes. Stretchade och masserade/tryckte på henne. Böjde och ställde. Ja allt möjligt helt enkelt som inkluderar muskelgrupper.

DIAGNOS
Låter ju hemskt att säga så men det var det ju egentligen. Hon ömmade ganska mycket i ryggen vid vissa ställen. Hon var låst i bäckenet, speciellt i vänster sida (precis som jag misstänkt) men även lättare i höger. Hon var överlag väldigt kort i sina muskler både i fram och bakben. Hon satt fast ganska mycket i bogarna även här främst i vänster sida. Halsen och nacken var dock kanonfin, inga låsningar alls.

Han antar att jag kommer få en chock när jag rider henne nu för hon kommer kunna röra sig på ett heeelt annat sätt verkligen. Han sa att mina misstankar var rätt och att jag kommer älska min nya häst för hon kommer faktiskt få en trevlig gång och inte "jag-släpar-mina-fötter-efter-mig" gång. Detta mest beroende på bäckenet som var otroligt låst. Galoppen kommer troligen att bli kanonfin om ett tag. Självklart kommer inte allt hända på en gång utan det tar lite tid, men det kommer bli en stor föränding, vilket känns otroligt skönt. jag ahr ju liksom känt att något varit fel, hon har varit lite ovillig så att säga.

BEHANDLING
Jag ska rida barbacka ett tag framöver i den mån jag kan. Jag ska fortsätta stretcha, fast i större rörelse och jag ska dra mer. Jag ska dessutom göra ett par andra övningar också. Sen ska jag rida väldigt mycket sidvärts rörelser. Gärna flytta henne åt sidan redan innan jag sitter upp, för att verkligen se att hon flyttar mycket. Hon ska verkligen korsa benen för att på så vis få loss bogarna ordentligt varje pass.



Han tyckte det var helt okej om jag tävlade på söndag, dock ska jag rida barbacka fram tills dess. Han sa att jag får ta det lite som det kommer. Alltså inte ha för stora krav, för jag ska inte rida så mycket nu i veckan. Hon ska inte vila alls, men hon ska heller inte jobba ihjäl sig för hon kommer få mycket mer träningsvärk nu när hon kan röra sig på ett annat sätt. Jag är iaf sjukt glad att han fick kolla igenom henne, det kommer nog bli bra det här. Det låter som om det var mycket fel på henne, men i det stora hela är det bara små problem som med rätt ridning och stretching kan blir mer eller mindre helt bra :) Det blir iaf återbesök den 5 Juli, så får vi se vad som händer efter det :)


Kommentarer
Postat av: N

SV: Hihi, ja ska oxå tävla dressyr nu i helgen ;)

Vilka klasser ska du rida? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback