Skånhällas Jesper


Skånhällas Jesper, var häst nr 2. Eller egentligen red jag honom lite innan jag red Tuffis men det var inte spciellt länge. När Tuffis sen åkte så frågade Lena mig om jag ville rida Jesper, mest för min skull men också för att min kusin Jesper var lite för liten och inte klarade av att rida honom ordentligt alla ggr.



SKÅNHÄLLAS JESPER
Otroligt trevlig c-ponny född 95. Lite grövre och större än Tuffis då han var 138 cm i mankhöjd men otroligt mycket bredare och kraftigare i typen. Kanontrevlig häst som man kunde göra det mesta på, väldigt snäll men kunde också vara stark och lite svårriden ibland. Ingen häst har dock lärt mig mer än Jesper, dessutom var han en utav de ponnyer som jag har haft mest kul med :) Typiskt ponnyansikte och till och med mamma var lite kär i honom.

Han kommer från en uppfödare i Skånhälla, därav namnet Skånhällas. Den gubben har förr upp många hästar och han är väldigt välkänd här i området, föder upp otroligt trevliga och ridbara New Forestponnyer, Jesper är en av dom. Jag har stött på flera genom tiderna och alla är otroligt trevliga, dock börjar gubben bli gammal nu så tanken är att hästarna ska säljas (vilket Sandra i stallet håller i, därför kommer det titt som tätt hit hästar från honom). Jesper är dock den första jag stötte på och den för mig mest speciella :) Någon mer kommer nog presenteras senare i denna serien :)


VÅRT FÖRSTA MÖTE
Var långt innan jag började rida honom, det var en gång när vi skulle åka skridskor och vi mötte Daniel som då ägde honom på grusvägen. Lena sa redan då, att om han någon gång skulle säljas så var hon intresserad. Så blev det också, tror det var något halvår-år senare som dom fick hem honom. Det var tänkt att han skulle ridas av mina två kusiner, vilket han också gjorde. Vid ett sneare tillfälle fick jag chansen att rida honom 2-3 dagar i veckan, eftersom min kusin Jesper hade fått en till lite mindre ponny och min andra kusin slutade rida.

Vi gjorde otroligt mycket kul tillsammans och han funkade som sagt till precis allting :) Vi red ut, red barbacka, hoppade, red dressyr osv. Han var verkligen den perfekta allroundponnyn. Även om han avr stark och sådär så lärde jag mig supermycket på honom, då man var tvungen att verkligen rida. Han var pigg och sådär men det krävdes noggrann ridning då han lätt kunde flyta ut eller hitta på bus!


TÄVLINGAR
Vi hann faktiskt bara med en tävling, en CR. Vi hoppade bara 50 o 60, men det gick kalasbra och vi var felfria i båda. Det var hur kul som helst, dock hann vi inte med någon mer pga att jag slutade rida honom ganska kort där efter. Rundorna gick i 180 km/h båda två och både mamma och Lena var nog lite smått nervösa. Jag log hela tiden och Jesper hade öronen spikrakt framåt, man märkte att han saknade att tävla (vilket han gjort en hel del med Daniel), så han var glad över att åter vara på tävlingsbanorna :)



HEJDÅ
Efter ett par år ville dock Lena sälja Jesper, då min kusin kommit längre i sin ridning och ville ha något mer åt tävlingsponnyhållet. Vi ville egentligen köpa honom, för vi passade så himla bra ihop och mamma gillade honom verkligen. Det lilla problemet var att han bara var c-ponny, jag var inte för stor då men jag var också bara 13-14 år och skulle växa lite till, så det var tråkigt. Om han hade varit några cm större så hade vi köpt honom.

Jag fick visa honom och sådär och han fick en kanonbra ägare, som tävlade honom i hoppning och gjorde honom till en otroligt slimmat tävlingsponny. Jag har pratata med henne och sett bilder på honom, han var hur glad och nöjd som helst. Sen dess har han sålts igen till en liten tjej som har honom nu, som jag pratar med till som tätt. Sist jag pratade med henne var dock ganska länge sen, då var de ute och hade roligt på lite CR osv, jag tror han har det kanonbra! Lever livet, och är lite som en halvpensionär ska vara :D





Kommentarer
Postat av: Matilda

Söt häst!!

Postat av: Emily

Så söt, lite lik Prins på sista bilden ^^

2010-05-21 @ 14:17:09
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: N

SV: Okej, va himla fin :D

Ska du göra nåt kul i helgen? :)

2010-05-21 @ 16:07:51
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Fredrika Källström

SV; jaa, en i stallet tipsade också om dom! Tror jag ska kolla med mamsen, grymt snygga ju! :D



tack så mycket för tipset, det uppskattades! :D

2010-05-21 @ 17:59:33
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: H A N N A N E R E P ★

hästen på headern va sjukt söt!

2010-05-27 @ 18:38:22
URL: http://hannanerep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback