Finafina häst

Vad: dressyr
Vem: Amanda Lindskog
Hemläxa:
  • Driva utan att samtidigt hålla i handbromsen
  • Släppa vänsterhanden ytterligare/hela tiden. (har blivit sjukt mycket bättre men ibland kommer ovanan tillbaka)
  • Träna på att rida bågar i förvänd galopp med bibehållande balans, rytm, ställning och form
  • Massor med övergångar, ingen drivning ska bli nonchalerad
Vad gjorde vi?
Började med att trava en kort stund på volten, sen gick vi över till att göra skänkelvikningar. Sen gjorde vi många 10-metersvolter, vi gjorde volter i varje hörn och fokuserade på storleken och takten/bjudningen. Gjorde mycket tempoväxlingar och framförallt halvhalter då Caga ibland vill ligga lite på och strunta i halvhalter, gjordes i samtliga gångarter. Sen gjorde vi många trav-galopp-trav just för att bibehålla takten och dessutom halvhalter igen ;) Sen red vi bågar i förvänd, ganska många åt varje håll. Red också upp på medellinjen och gjorde 10-meters volter från medellinjen. Avslutade med att trava av i riktigt låg form som vanligt, även här med lite tempoväxlingar :)

Hur gick det?
Var nog den bästa träningen någonsin. Caga är en helt annan häst att rida. Idag var hon otroligt positiv och arbetsvillig. Riktigt fin var hon. Och för en gångs skull så red jag bra också. Ingen onödigt dragande i vänstertygeln, jag försökte verkligen tänka på det hela tiden. Det kommer ibland men jag är mycket snabbare på att rätta mig själv. Alla övningar gick kalasbra. Jag var fruktansvärt nöjd med henne, duktigaduktiga häst! Hon var stabil, taktmässig, mjuk och bärig. Är så himla kul att rida när det går så bra. Jag svävar fortfarande på rosa moln, och det kommer jag göra ett bra tag till :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback