rosa moln

Vad: Dressyr
Vem: Amanda Lindskog
Hemläxa:

  • Tappa aldrig stödet i högertyglen, rid som att det känns som att du drar i den
  • Tänk på takten
  • i s-bågen måste stödet på högertygeln vara ännu stabilare, annars slänger hon ut bogen och tappar formen
  • våga släppa vänstertygeln, rida och svänga med ytter
  • Bli kvickare i hjälperna, rätta till problem innan det blir problem
Vad gjorde vi?
Först fick Amanda rida lite, eftersom jag har tyckt att Caga och jag är i en lite svacka där Caga mest är loj och lite motig. Dock gick det kanonbra när Amanda red henne så det är nog mer mig det är fel på :P Sen när jag började rida, så började vi lite på volten för att sen jobba med lite programdelar ur LA:4. Avslutade med en hel del bakdelsvändningar och precis i slutet så bad Amanda mig blåhålla (alltså så kändes det för mig) i högertygeln, för att hitta det där jämna riktiga suget och stödet i munnen.

Hur gick det?
Vi behövde inte ligga på volten lika länge som vanligt utan jag kom till ridning betydligt snabbare än vad jag brukar göra. Så vi började ganska snabbt med lite programdelar. Mycket 10-metersvolter i galopp/samlad galopp, lite ökningar, inridningar, skänkelvikningar osv. Det gick över förväntan och Caga var nästan hela tiden med på noterna, och jag red faktiskt bättre än vad jag brukar, min vänsterhand blir bättre och bättre. Amanda behöver inte säga till mig att släppa vänsterhanden lika ofta längre, även om det fortfarande händer för ofta. För saken är ju den att nästan allt löser sig och blir bättre bara jag sitter ihop med händerna, stöd i höger och slappnar at i vänster. Att det ska vara så himla svårt. Bakdelsvändningar var det jag var mest orolig för, att göra dom korrekt och på rätt ställe och komma tillbaka rätt, men det gick fint. Jag ska bara tänka på att korta upp ytterbak lite extra så hon inte flyter iväg. Med skänkelvikningarna tränade vi iprincip bara på att börja och sluta rätt, vid den angivna bokstaven. För skänkelvikningen i sig är inte det svåra, utan att hinna rakställa, börja på rätt stlle och komma ut vid rätt bokstav. Vilket gick riktigt bra för det mesta, ibland tappar hon dock takt/bjudning och det är egentligen när jag börjar luta mig istället för att sitta rakt över hästenn.

Träningen gick som sagt bra och jag fick en riktigt bra känsla för hur det ska kännas. Jag var ganska salig efteråt,l svävade på rosa moln typ :P Det som är det absolut roligaste är att Caga har börjat ta för sig, hon har förändrats så otroligt mycket. I början så backade hon av och höjde/knäckte av nacken när man drev eller när hon inte ville vara med. Nu när man driver så vågar hon trava på och ta för sig. Vilket är underbart att se, dels för att hon ser mer bekväm ut men också för att hennes trav faktiskt kommer fram. :) Det är bara vid få tillfätten som hon försvarar sig på det sättet numera. Duktiga häst, och duktiga tränare.

Saknar redan sommaren, lite färg och att kunna rida i t-shirt!



Kommentarer
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

åh vad härligt! bra dag för både dig o mig igår alltså ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback