att låta någon annan rida

Det är så otroligt ofta jag hör hästägare som säger "jag skulle aldrig låta någon anna rida min häst, inte ens en kompis". Jag kan aldrig sluta undra varför?

Vad är problemet med att låta någon annan rida? Varför skulle det innebära några som helst problem? Jag har aldrig riktigt förstått det. Jag kan endast komma på två orksaker:
  • Ni litar inte på era vänners förmåga att rida och sköta en häst, ni litar alltså inte på era vänner
  • Rädsla för att människan i sig ska rida eran häst bättre än er själva?
Det känns som att i många fall handlar det om alternativ nummer två, och visst det är inte hur kul som helst om någon sitter upp och rider ens häst bättre än vad man själv gör, när man själv skämpar och sliter som en lite gnu. Men faktum är att det finns människor som har en helt otrolig känsla för hur hästar ska ridas, och kan sitta på vilken häst som helst och kan få den att gå klockrent. Jag känner ett par sådana, Emily min kompis samt Amanda min vän och tränare. Underbara människor, med underbar känsla för hästar. Ibland avundas jag den förmågan att faktiskt kunna läsa och känna av en häst så mycket. Men mest av allt är jag glad att jag har såna människor i min omgivning för jag kan verkligen lära mig mycket av dem :)

Jag själv tycker det är sjukt kul när andra vill rida min häst, jag tycker det är lärorikt både att se andra rida henne och att få se henne, under en duktig ryttare, från marken. Det hjälper mig att se brister osv som kanske uppstår när jag också rider men som jag stirrat mig lite hemmablind på och inte riktigt uppfattar. Det ger mig väldigt mycket att se andra rida henne, och det är dessutom kul att höra vad andra tycker om henne :) hur hon förändrats, vad hon har för brister och styrkor.

Så vad är det egentligen som gör att folk är så himla rädda för att låta andra rida deras hästar? Låter ni andra rida era hästar? :)

En väldigt gammal bild på Caga och Emily, har häst mycket med hästen sen dess. :)


Kommentarer
Postat av: Emily

Aw, vad gullig du är! ^^

Håller helt med dig, tycker bara det är kul att se andra rida min häst och man kan alltid lära sig nått av det!

Postat av: Frida-Dressyrryttare

Min ponny går lektion två gånger i veckan dels för att jag vill att anrda ska rida honom och dels för att jag då har tid att göra annat de dagarna:)

2011-01-26 @ 21:03:55
URL: http://ponnyryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Karro Grape

Jag låter inte vem som helst rida på min ponny, det är bara en av mina tränare och en av tjejerna som jobbar i stallet som öht har suttit på honom. Men det beror faktiskt bara på att han har haft väldiga problem med sin rygg, så jag har helt enkelt inte vågat sätta upp någon annan på honom! Jag villa att han ska slippa gå med olika sorters ridning och belastning i den mån det går!

Dock skulle jag önska att jag vågade låta fler rida på honom, just för att det är så lärorikt att se! Dessutom anser jag att om det går bra för mig att rida på min ponny och även för någon annan så tyder ju det på att ponnyn inte är totalt oriden :)

2011-03-08 @ 22:25:48
URL: http://karrodandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback