Skånhällas Jack


Nästa ponny är skånhälla ponny nummer två. Helt ärligt så fastnade han inte lika mycket som Jesper, Jesper var speciell på så många vis. Jag red Jack lite parallellt med Snagge (se
här), även Jack tillhörde familjen From (precis som Jesper). Jag red Jack en del när vi insåg att jag inte kunde komma så långt med Snagge, så under våren tränade jag Jack istället. Då det gav mig mycket mer och han behövde ridas då han var lite för svår för min kusin Jesper.

SKÅNHÄLLAS JACK
En ganska liten D-ponny på runt 144 cm, tror han stod som mörk svettfux men så mycket fux vet jag inte om han var. En otroligt egen och speciell herre som i början var otroligt bakskygg, man kunde inte ens sitta upp utan att han for runt i ren panik. Så det var otroligt mycket jobb med honom, bara att få honom lugn i hanteringen. Det blev dock mycket bättre när man red honom regelbundet så han förstod och visste vem man vad.

En för övrigt väldigt fin ponny, med riktigt trevliga gångarter och hög ridbarhet. Även i hoppningen (som en annan tjej skötte) var han riktigt fin, dock var det mycket jobb även där men kapaciteten fanns. Han hoppade typ som en panter, smidig och med otroligt trevlig teknik.

Jack var bara en övergångsperiod och jag red honom inte längre än något halvår skulle jag tro, tränade och var med på en del träningsläger och han lärde mig otroligt mycket. Eftersom han var så pass stadig och sådär så kunde jag öva mycket på min sits. Så jag ahr mycket att tacka denna fina ponny, som jag är otroligt glad över att ha fått rida. Dock var jag aningens skeptisk och dessutom även lite smårädd för honom ibland då han rätt var det var fick ett utbrott då han bockade, sparkade och skenade runt. Dessutom fanns det inte så mycket mer att göra än att träna i ridhuset, ingen ponny att ha så mycket kul med. Men han lärde mig otroligt mycket, vilket jag är tacksam över. :)

Jack har sedan haft ett flertal ryttare och idag är han helt "normal", han är inte bakskygg eller får utbrott utan det har tränats bort. En som ridit och tävlat honom med flera placeringar är Matilda som står i stallet. Vad jag såg av honom då så var han kanonfin!


Från en "uteritt", på den för övrigt underbara travbanan som familjen From har. Min lilla kusin Jesper sitter på en av mina favoriter långa vägar, Baltzar som tyvärr inte finns kvar hos From.

Kommentarer
Postat av: warnmark -hästblogg -Avdentsutlottning!

Sv; Tack så jättemycket :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback